Att det handlar om gamification är svårt att ta miste på, då det nya bolaget heter Gamifiera. Tanken är att aktörer inom handeln ska använda bolagets plattform för att kunna skapa kundengagemang och communities. Det kan antingen vara för kedjor, enstaka butiker eller för specifika varumärken.

De som står bakom bolaget är Webhallens tidigare vd Wilhelm Sporrong samt de tre övriga medgrundarna Erik Estberg, David Storm Lehrberg och Ludvig Ström, som i tur och ordning hade rollerna finanschef, utvecklingschef och designchef på Webhallen. Kvartettens gamifierade lojalitetssytem har nu även fått investering från Wellstreet Ventures, samt blivit invald i Google Developers Launchpad.

Engagerande och personlig kundupplevelse

Den SaaS-plattform som Gamifiera har utvecklat ska alltså hjälpa handlare och varumärken att engagera och behålla sina onlinekunder. Teknologin bygger på spelteori med spelelement som är inspirerade av communities, forum, sociala medier och spel. Istället för rabattkuponger och lägsta pris-garantier vill Gamifiera erbjuda handlarna möjligheten att ge kunderna skräddarsydda och konceptanpassade design- och funktionselement. Förhoppningen är att det ska bli en rolig, engagerande och personlig kundupplevelse och visionen är kunderna även kommer fungera som ambassadörer för det aktuella varumärket eller den aktuella butiken.

– En riktigt bra kundupplevelse är det alla retailers eftersträvar. Nästa år står Generation Z för 40 procent av alla konsumenter. Morgondagens konsumenter vill ha transparens, engagemang och autenticitet, inte 2 procent återbäring, säger Wilhelm Sporrong.

Han säger också att det var en nyckelfaktor för Webhallen, att man hade en medlemsplattform med en gamifierad kundupplevelse redan 2014. Med mer än 500 000 medlemmar ser han det som en förebild för hur gamification kan appliceras i handeln.

Alla kunder ska känna sig välkomna

– Under mina 15 år på Webhallen lärde jag mig värdet av att inte fokusera på medlemmar på bekostnad av icke-medlemmar. Alla kunder, medlem eller ej, ska känna sig välkomna. Jag föreläser ofta om hur kundupplevelsen totalt glömts bort i handeln. Fokus på de kortsiktiga fördelarna och kundanskaffning har varit på bekostnad av kundupplevelse, lojalitetsbyggande och långsiktigt värdeskapande, säger Wilhelm Sporrong.

Gamifiera har fått in pengar från Wellstreet Ventures, som också tror på den nya plattformen.

– Många retailers pratar idag om att man bör bygga egna communities och lyfta fram sina egna kunder istället för köpta ambassadörer. Wilhelm gjorde detta för tio år sedan och bevisade att kundlojalitet och exekvering är allt. Det kunde därför inte finnas ett bättre grundarteam att investera i när det kommer till den här typen av produkt, säger Jessica Rameau, partner och investeringschef på Wellstreet.

Läs också: Försäljningen nådde inte målet – nu bommar Webhallen igen sin butik