Människor med en passion för sina jobb är de som ligger mest i riskzonen för att bli illa behandlade visar en ny studie från Duke University i USA. Det är de som löper störst risk att bli tillfrågade om övertid, jobba helger och göra sådant som inte ingår i deras arbetsbeskrivning enligt forskarna.

Orsaken är att en del chefer ser det som en belöning att dela ut mer arbete eller så tror de att de som gillar sitt jobb ändå skulle tagit på sig extrajobbet frivilligt.

Här är några av de varningssignaler som vår amerikanska systersajt CIO.com pekar ut för att se om du utnyttjas på jobbet – och hur du har en chans att lösa situationen.

1. All work - no play...

När ditt jobb plötsligt känns som en återvändsgränd som inte ger plats för något annat i ditt liv – då är det dags att prata med chefen.

– Räknar du ner minuterna innan du kan gå från jobbet? Om du älskar ditt jobb men inte hinner något annat så är det en indikator på att det blivit för mycket, säger Mari Hegyi, som är intern karriärcoach på Limeade.

Kanske är det din chef är knepig eller manipulativ?

– Om något är frustrerande – berätta det, säger Mari Hegyi.

– Dokumentera dina konversationer genom att följa upp dem med ett mejl. Om du inte kommer framåt så prata med HR. Om det känns skrämmande – vilket jag hoppas det inte gör – så prata med en annan ledare som du litar på.

2. Hur ser balansen ut? 

När balansen mellan arbete och fritid suddas ut så kan det leda till utbrändhet konstaterar Chris Nicholson som är vd på Skymind. Startups ligger särskilt i riskzonen.

– Du måste vara försiktig både som individ och chef. Många av de duktigaste, särskilt de som aldrig tidigare arbetat på en startup, driver på sig själva alldeles för hårt.

Har man sedan en chef som inte har koll på processen så är risken stor att de deadlines som ställs upp är omöjliga att nå. Det leder till övertid och sena arbetstider som i sin tur leder till en känsla av att bli utnyttjad.

– Utvärdera situationen. Finns det fortfarande sådant på jobbet som du gillar? Löser du problem som engagerar dig? Den andra saken att fråga sig är – vad kostar jobbet dig och är det värt det? Har du tid för din familj? Eller att ta hand om dig själv, säger Chris Nicholson.

Han framhåller att man måste vara tydlig med sina mål – kanske vill man bara ha ett jobb som betalar hyran och försörjer familjen?

– En tredje sak att fråga sig är hur saker på jobbet förändrats över tid. Ökar stressen eller minskar den? Tar ledningen beslut som är rimliga? Bär de lovar någon form av förbättring blir den av? Och har du en ärlig konversation med dem om det?

3. Oklara besked

Jeff Atkinson, cio på Inap, pekar på att anställda löper större risk att behandlas orättvist när de inte vet var de står

– Se till att de anställda kan se skogen trots träden. Förstå sin roll i helheten och hur både rutinmässiga och icke rutinmässiga aktiviteter kan spela roll. Att skapa en balans mellan det dagliga arbetet och de aktiviteter som gör it-organisationen engagerad och produktiv är också extremt viktigt.

­Det gäller att inte underskatta mjuk kompetens som tidsstyrning och kommunikation som medel för att minska frustration och utmattning framhåller han. Det värsta man kan göra är att förneka att problemet finns.

– Se till att du och dina team ligger i linje och se till att alla anställda har en kanal för att kunna uttrycka sina åsikter om roller, rutiner och verksamheten.

4. Ointresse för vad du gör

En riskfaktor är när chefen inte förstår det problem som teamen försöker lösa. Det kan leda till minskat engagemang och en sämre relation.

– Utvecklare kan känna att de inte presterar som de ska och att de arbetar med projekt som är omöjliga att lösa, säger Syed Ahmed, medgrundare och cto på Tara AI.

Läs också:
Var skapas de nya it-jobben i Sverige?
Vad tjänar Googleanställda i USA? Här är företagen med de högsta lönerna