Nya digitala möjligheter inom bank- och finansvärlden gör att det ploppar upp fler och fler banktjänster. Svenska Majority är ett av de senaste exemplen. Några ur grundarteamet, vd Magnus Larsson, operativa chefen Johan Granlund och teknikchefen Johan Dahlqvist, kommer samtliga från Rebtel, som tidigare sålt utlandssamtal och meddelanden, främst riktat till migranter som behöver ha kontakt med sitt hemland. Och den målgruppen fortsätter man att rikta sig till, men den här gången i form av en banktjänst.

– Vi kanske inte är först på bollen när det gäller att utmana de traditionella bankerna, men vi vet att vi utgår från en verklig efterfrågan och att vi är först på bollen i den målgrupp som fram tills nu varit helt förbisedd, säger Magnus Larsson och berättar om upplägget.

– För två år sedan drog vi igång en ny resa efter Rebtel. Vi ville bygga det man behöver mest när man kommer som ny till ett annat land, och det är en bank. Där märker vi att vi kan göra stor skillnad. Vi har jobbat med den här målgruppen länge och det vi vet är att det blir lättare att skaffa jobb, skaffa boende och skicka pengar mellan länder om man har tillgång till en bank. Det är något man verkligen behöver när man flyttat.

Liknande tjänster extremt dyra

Magnus Larsson säger att det givetvis har funnits liknande tjänster tidigare. Men de har varit extremt dyra, inte minst i USA, som är Majoritys främsta marknad. Med sin app vill bolaget paketera flera tjänster till en fast månadskostnad.

– Vi vill kombinera olika delar i en app utifrån en Netflix-liknande affärsmodell. Man får en bank med ett kort för att få in sin lön, möjligheten att skicka pengar och ringa hem för 5 dollar per månad.

Han hänvisar till riskkapitalbolaget Andreessen Horowitz som har kallat den marknad Majority riktar sig till för ”the next big opportunity in fintech”.

– Det är mellan 68 och 70 miljoner i den gruppen som nästan ingen adresserar idag. När vi pratar om migranter gör de flesta kopplingen till flyktingar. Men av världens 300 miljoner migranter är det bara runt 10 procent som är flyktingar, säger han och anger ett antal exempel på hur jobbigt det kan vara att gå in på en bank som ny i USA, och då kan man dessutom addera språkproblem till den känslan.

Och det är kring just den känslan av att känna sig utanför i sitt nya hemland som nästa tjänst som ska ingå i den månatliga app-betalningen ska byggas.

– Det vi vill addera är att man får en rådgivare från sitt eget hemland när man blir kund hos oss för att få hjälp att komma på plats. Det är främst sex-sju länder som den största delen av världens migranter bor i och USA är den största marknaden. Vi börjar där för att vi kan den marknaden, och det är dessutom ett land som är byggt av migranter. Det är främst i tio städer som den absoluta majoriteten av migranter finns, säger Magnus Larsson.

Jobbet nu består alltså i att attrahera specifika och stora communities, som till exempel nigerianer i Houston, kubaner i Miami och etiopier i Washington DC.

– Hittills har vi börjat i Miami och Houston, där vi jobbar med att bygga nätverk för att få in rådgivare som också ska ingå i de 5 dollar man betalar.

Utgår från egna erfarenheter

Majority släppte sin produkt i maj, och har hittills ett par tusen kunder på sin plattform, och affärsmodellen utgår en hel del från egna erfarenheter, både från bolaget i stort och från grundarnas tidigare erfarenheter.

– Vi har 44 nationaliteter här på våra ungefär 100 anställda. Kraften som kommer av det gör att vi har möjlighet att hitta erfarenheter och rekrytera folk från hela världen, säger Magnus Larsson på bolagets huvudkontor i Stockholm, men betonar att det var problematiken i att flytta till ett annat land det började med även för den trio som grundade bolaget.

– Alla vi hade bott utomlands och varit med om att det är krångligt och att man ofta blir lurad, så vi var väl medvetna om att problemen finns. Och det finns inget bolag idag som byggs av migranter för migranter, så ur ett positioneringsperspektiv kändes det oerhört attraktivt.

Här hänvisar han också till världsbankens siffror om att det är 689 miljarder dollar som varje år skickas mellan länder, från person till person, så att det finns en marknad råder det inget tvivel om.

– Det finns många digitalbanker med en otydlig målgrupp idag, men många har också en affärsmodell där man ger bort 100 dollar för 50 dollar. Vår målgrupp är en målgrupp som verkligen behöver den här tjänsten, och det är dessutom en målgrupp som spenderar mycket pengar, och den respons vi får från kunderna är att de inte vill behöva gå till olika ställen för att utföra sina ärenden. Så vi har en extremt positiv känsla i marknaden. Företag brukar oftast bygga på en idé, men här är det helt och hållet byggt på efterfrågan, inte bara en snilleblixt.

Läs också: Fintech-duo slås ihop – vill se till att det betalas bra