(CS/San Francisco) Kontantfria butiker, betalningar utan några kassaköer och andra grepp har testats i handeln under de senaste åren. Nu görs ett försök att förfina betalningen och kundernas utträde ur butiken ytterligare.

Under sina 40 år i branschen har den franska sportkedjan Decathlon testat att etablera sig i USA förut, men därefter gett upp. Men nu gör man ett ny sväng, och när bolagets cio för den amerikanska marknaden, Tony Leon, pratar om comebacken är det tydligt att det är en testballong.

Butiksrobot och smarta varukorgar sportjätten

– Vi ville återuppfinna oss själva och startade med ett helt tomt blad och bara fem personer som fick titta på hur man tog fram det bästa konceptet, säger han om den butik som kedjan har testat i centrala San Francisco.

Valet av plats är kanske inte helt överraskande om man vill testa nya tekniska tjänster. Och Tony Leon nämner just den kaliforniska startup-scenen som en viktig del, men han lyfter även fram att det är en bra marknad för sportbutiker överlag.

Mycket bra kundunderlag som gärna testar nytt

– Det här bra ställe för sportbutiker. Nästan alla sporter utövas här och det är ett mycket bra kundunderlag som gärna testar nytt, både sätt att handla och produkter.

En viktig utgångspunkt när man öppnar ny butik idag är så klart att ta hänsyn till en ökad e-handel. Där konstaterar Decathlon att säljsystemet och kontakten med kunden är en nyckel, och Tony Leon beskriver det som att man numera har en order som alltid är kopplad till en kund oavsett om det handlas i butik eller på nätet, där man även kan hantera returer i butik eller ska kunna få hem en produkt i efterhand om den skulle saknas vid det tillfälle då kunderna handlar i butiken.

Butiksrobot och smarta varukorgar sportjätten

Men det som Decathlon verkligen är stolta över och vill demonstrera är dels butiksroboten, som fått namnet Tally, dels den smarta varukorgen som med hjälp av rfid-taggar räknar ihop kundens order på egen hand.

Tally håller hela tiden koll på det som finns i butiken och den larmar även om det finns tomma hyllor eller om det är produkter som hänger fel. Tanken är att butikspersonalen ska besparas manuellt arbete, och de som jobbat med och testat roboten ett tag säger att den även har en tydlig fördel eftersom den sticker ut som en cool pryl och är en bra konversationsstartare.

Hela varukorgen skannas automatiskt

Den andra delen som sticker ut är alltså det specialbyggda ihåliga bord som byggts för att scanna kundernas varukorgar. Med hjälp av specialframtagna rfid-taggar skannas hela korgen med hjälp av en Iphone när den körs in under bordet, som har en id-läsare inbyggd. I den skanningen hanteras även larmsystemet. Även här anger man skippad manuell skanning som en viktig faktor, även om man samtidigt påpekar att det kanske framför allt märks om det är en familj som handlat 30–40 varor.

Tony Leon säger att det numera Salesforce-ägda bolaget Mulesoft är en nyckel i sammanhanget, eftersom deras tjänster för integration gör att Decathlon kan använda sina egna api:er tillsammans med dem från de nya startup-bolag man hittat och gjort gemensam sak med i San Francisco för att utveckla de nya kassalösningarna.

Butiksrobot och smarta varukorgar sportjätten

Testet har pågått sedan april och kedjan har lärt sig en hel del under resan, som till exempel att det underlättar för kunderna att ha tillgång till påsar bredvid skanningsbordet.

Givetvis finns även risken att det blir fel vid inskannandet och att systemet då larmar. Det händer ibland, inte minst om två koder kommit för nära varandra, och på frågan om det tar mer eller mindre tid med den nya lösningen konstaterar man att det beror lite på, men att det är effektivt och att det inte minst kommer vara bra vid den nyöppning som Decathlon har av en betydligt större butik om någon vecka, den gången en bit utanför San Francisco.

Butiksrobot och smarta varukorgar sportjätten

Och apropå nyöppningar är det här som sagt ett test som än så länge bara finns i San Francisco. Tony Leon hoppas att det kommer att utökas till Europa längre fram.

– Det vi gör här är ett test, och för oss är det ett helt nytt sätt att göra det på. Just nu testar vi hur det funkar och sedan kanske vi tar det till Europa, säger han.

Läs också: Obama: ”Alla organisationer borde leta talang på platser där de inte brukar leta”