Redan i slutet av april skrev Computer Sweden om de tekniska problem som drabbade det då Binero-ägda hostingföretaget Crystone. Då sade Crystones vd Göran Gylesjö att problemen berodde på det lagringssystem som Crystone använder och att dessa problem skulle vara lösta, men kundernas fortsatta klagomål visade att problemen med lagringssystemet fortfarande inte lösts efter tre veckor.

Sedan dess har Binero köpts upp av Loopia och Crystone ingick i köpet, och Crystone har byggt en ny serverhall i Vallentuna norr om Stockholm. Tyvärr verkar de tekniska problemen ha följt med till den nya hallen. Loopia Groups vd Sara Laurell sade då att de inte hade köpt på sig problem, men uppenbarligen fortsätter problemen för Crystone och deras kunder.

En upprörd kund till Crystone skriver i ett mejl till Computer Sweden att alla Crystones tjänster ligger nere i flera timmar.

”Detta är hemskt”

”Det stora strulet började för ett år sedan. Jag bytte till Binero och det blev bättre. Crystone flyttade kunder till nya serverhallen i Vallentuna och själv flyttade jag mina sajter dit för en tid sedan. Alla tyckte att det fungerade stabilt men nu har det börjat igen. Just nu sedan cirka klockan 17 är ALLT dött. Nu är klockan 22 och ALLT är fortfarande dött – http, ftp och mejl. Min mejlklient sprutar ut fel-rutor ända tills datorn kraschar. Jag kan inte låta bli att tro att teknikerna i den gamla serverhallen kanske också flyttade till Vallentuna och skruvade till allt som de brukat göra. Hoppsan, nu är klockan 22:10 och http, ftp och mejl är uppe igen. Detta är hemskt!.” skriver den arga kunden.

En annan upprörd kund skriver att Crystones tjänster kan dras med problem i veckor.

”De tycks fortfarande ha gigantiska problem. Jag har själv flera webbsidor hos dem och de ligger nere sedan veckor och ingen e-mail som fungerar heller. Är så fruktansvärt trött på dessa lek-personer som ska leka fram lösningar istället för att hålla hög kvalitet på sina prylar så kunder slipper detta vansinne.”

Enligt vd:n för Loopia, Jimmie Eriksson, är det fortfarande lagringssystemet hos Crystone som varit, och är, orsaken till de störningar kunderna upplever.

Kan inte gå in på exakt vad det handlar om

– Vi har jobbat tillsammans med leverantören [av lagringssystemet] kring detta för att gå till botten med situationen och kommer fortsätta göra så tills tjänsten levererar så som den förväntas. Det ska vara löst nu för kunderna men internt kommer vi fortsätta jobba med detta. Exakt vad det är kan jag dessvärre inte gå in på.

Parallellt med detta fortsätter klagomålen strömma in gällande Loopias metoder för hur de fakturerar de kunder som de fick över i samband med köpet av Punkt SE:s (Internetstiftelsens) registrar-tjänst. Punkt SE:s före detta direktkunder som endast betalade för själva domänregistreringen faktureras för Loopias tilläggstjänster som de inte beställt. De har åtminstone hittills inte framgått tydligt att erbjudandet är just ett erbjudande och det har inneburit mycket besvär för kunderna att få en ny faktura för endast domänregistreringen.

Flera kunder som hört av sig till Computer Sweden menar att Loopias beteende är bedrägligt.

– Gällande Punkt SE Direkt-kunderna är det olyckligt att de är missnöjda. Det är självklart inte vår mening utan vi vill ge kunderna en riktigt bra tjänst. Vi har tagit till oss av den kritik som kommit till oss och gjort ändringar för att ytterligare förtydliga att det är ett erbjudande, säger Jimmie Eriksson.

Läs också:
Fortsatt strul för Crystone: ”vi vet att kunderna upplever problem”
Efter storaffären – nu är Loopia den nya svenska webbhotellmagnaten