Att köra ett shop-in-shop-koncept hos de stora elektronikkedjorna har testats förr av olika hårdvarutillverkare, och nu är det dags för nästa it-jätte att lansera en sådan satsning i Sverige. Den här gången är det Google som testar att öppna en shop-in-shop på Drottninggatan i Stockholm, inne hos Clas Ohlson.

En av de första i världen

Google är knappast kända för att ha fysiska butiker, och satsningen med Clas Ohlson i Stockholm är också en av de första i världen för Googles nya shop-in-shop-koncept. Den lilla Google-delen av Clas Ohlson kommer att kretsa kring smarta hemmet, med målet att göra det mer begripligt och lättillgängligt för kunderna. Och det är så klart Google Home, som lanserades på den svenska marknaden under hösten, som kommer att stå i centrum.

Valet av Clas Ohlson som pionjärpartner förklaras med att de båda parterna sedan länge har ett väl fungerande samarbete.

– Det är inspirerande för oss att vara bland de första i världen med detta nya koncept. Jag tror att det kommer gynna alla butiksmedarbetare som får ännu bättre koll på smarta hemmet-produkter och framförallt Google. Det är en trygghet att det finns specialutbildad personal på plats att fråga och lära sig av. Ju bättre förståelse vi har på produktegenskaperna desto lättare är det att förklara kundnyttan och värdet av vad vi säljer, säger Fredrik Uhrbom, Sverigechef på Clas Ohlson.

Behöver inte vara så krångligt

– Det smarta hemmet har vuxit otroligt mycket och fortsätter att växa. Genom det nya shop-in-shop-konceptet vill Google och Clas Ohlson visa kunden att det inte behöver vara så krångligt att komma igång och förenkla sin vardag med hjälp av smarta produkter. Tillgänglighet för kunden är allt, säger Morten Grundtjernlien, ansvarig för Google Store Operations i Norden.

Läs också: Svenska handlare har ögonen på Amazon – vad händer när jätten kommer hit?