I veckan släpptes den årliga rapporten Barnen och internet och det är dags för den årliga förskräckelsen över att bebisar snorar över mobiler. Samtidigt är de barn som växer upp med digitaliseringen högvilt. Generation Z, födda mellan 1995 och 2010, har redan börjat göra sitt inträde på arbetsmarknaden och det börjar ramla in analyser av vad de är för ena egentligen.

Mycket handlar om hur arbetsgivare ska ta hand om den digitalt kunniga generationen för att locka den till sig. Och då är några av dem ändå bara tio år.

Enligt analysföretaget Gartner har generation Z mer gemensamt med baby boomers-generationen (1944–1964) än sina äldre syskon i generation Y eller millennials som de kallas ibland. ”Ok boomer” framstår plötsligt som mer tvetydigt.

Växte upp under finanskrisen

Generation Z värderar – som baby boomers – trygghet högt. De vill ha koll på vad de får för sitt arbete till skillnad från generation Y som mer utgår ifrån att de kommer att befordras och få högre lön allteftersom. Orsaken enligt Gartner är att generation Z är den generation som växte upp under finanskrisen och därför rankar trygghet högt.

Jag gissar att generation Alpha (födda 2010–2024) också värderar trygghet högt. I alla fall än så länge.

Precis som alla andra använder Alpha i alla fall internet. Nära åtta av tio barn i åldrarna 0–5 år gör det enligt rapporten. Och jag gissar att de använder internet redan i magen för nog måste det väl ibland läcka in lite musik från en strömmande tjänst.

I lågstadiet får hälften av barnen sin första mobiltelefon. Och i mellanstadiet accelererar användandet – internet används som plattform för musik och film och man bygger digitala identiteter via sociala medier.

Den här delen av generation Z gör inte som boomarna. Här handlar det inte om Facebook i första hand. Där har bara knappt hälften ett konto och bara en av tio går in dagligen. Instagram och Snapchat regerar.

De gör heller inte som generation Y om man ska tro Gartner. I stället för att öppet och glatt blogga och instagramma inför hela världen så stänger generation Z om sig och väljer vilka som får följa.

Bättre på källkritik än äldre generationer

Och även om de enligt rapporten tycker det är svårt att värdera information, trots att de undervisas i källkritik, så är de bättre på det än de äldre generationerna enligt Svenskarna och internet som kom tidigare i år.

Så låt oss tankeleka hur generation Alpha kommer att utvecklas – de som i dag är mellan 0 och 9 år.

De som börjat livet med en mobil i handen som en naturlig förlängning av sig själva. Blir det den generation som utvidgar begreppet människa när kroppar blir uppkopplade och organ ersätts av teknik?

De som möts på digitala plattformar och i sociala medier – är det de som kommer att gå in i virtuella världar för att besöka nya platser och möta människor i andra delar av världen i stället för att flyga?

Eller blir de som lärt sig källkritik och informationsvärdering kanske mest lik generation upplysningsfilosofer och tar ett omtag med vetenskap och teknik som grund när de sociala mediernas algoritmer levt rövare med oss alltför länge?

Läs också: ”Alla ser dig” – snygg och pedagogisk utställning på Internetmuseum