Det här uppger analysföretaget Gartner i sin senaste rapport över den globala smartphone-försäljningen, det tredje kvartalet. Det gångna kvartalet var efterfrågan svag. Försäljningen minskade med 0,4 procent jämfört med motsvarande period förra året. Totalt såldes 387,5 miljoner smartphones under perioder.

Den svaga efterfrågan är en följd av att konsumenter har blivit mer noggranna med att de får mer värde för pengarna när de väl investerar i nya enheter.

Mellansegmentet vinner mark

– Majoriteten av smartphone-användarna har inte längre begäret att äga den senaste dyra telefonen. Dagens användare tenderar att vilja ha smartphones i mellansegmentet framför premiummobiler eftersom de ger mer värde för pengarna, säger Anshul Gupta, analytiker på Gartner.

– Dessutom är det fler som senarelägger sina inköpsbeslut, till dess att 5g-nätverken rullas ut.

Det här har gjort att tillverkare som Samsung, Huawei, Xiaomi, Oppo och Vivo har kunnat stärka sina portföljer i lägrepris- och mellansegmenten medan Apple tappade kraftigt under den här perioden.

Samsung är störst på världsmarknaden med 20,4 procent framför Huawei med 17 procent och Apple med 10,5 procent.

Huawei ökade tvåsiffrigt

Såväl Samsung, Huawei och Oppo ökade också försäljningen under tredje kvartalet.
Huawei var den enda av de stora leverantörerna som stod för en tvåsiffrig tillväxt. De ökade med 26 procent jämfört med fjolåret, framför allt som en följd av stark försäljning i Kina.

Samtidigt tappade Apple 10,7 procent av försäljningen.

Analysföretaget Gartner tror att Black Friday (som går av stapeln nu på fredag) och Cyber Monday (den 2 december) kommer att öka efterfrågan under fjärde kvartalet, då tillverkare som Samsung och Google väntas komma med aggressiva priskampanjer inte bara för sina äldre smartphones utan också för nya enheter som Google Pixel 4 och Samsung Galaxy Note 10, uppger de i rapporten.

Läs mer: Nedgång på mobilmarknaden – men massiv marknadsföring gjorde Huawei till vinnare