I förra veckan skrev vi om det som i e-handelsvärlden brukar kallas ”the last mile”, det vill säga den sista leveransen av paket hem till din dörr eller brevlåda, och att det har blivit en allt viktigare ingrediens för e-handlarna att hålla koll på.

Nu etablerar sig franska Shippeo, som har en plattform för att visuellt kunna följa varuleveranser, med ett kontor på Mäster Samuelsgatan i Stockholm. Etableringen beskrivs som en strategisk satsning för att fortsätta stärka sin närvaro i Norden.

Norden är en viktig region för Shippeo

– Det nya svenska kontoret är strategiskt för Shippeo. Gods- och logistikmarknaden i Norden är fragmenterad med många olika globala varumärken som drar nytta av sin centrala position. Det gör att behovet av predictive transportation visibility ökar, och Norden är en viktig region för Shippeo, säger Lucien Besse, operativ chef och medgrundare av Shippeo.

Shippeo grundades 2014, och med hjälp av företagets plattform kan kunderna följa sina leveranser och se den förväntade leveranstiden baserat på realtidsanalys. Bolaget har rekryterat svenske Jonatan Rajala för att bygga upp bolagets verksamhet i Nordeuropa. Han kommer närmast från Reactivation Group där han var medgrundare och operativ chef, och med ungefär tio års erfarenhet siktar han på att ytterligare stärka företagets kundbas och knyta nya partnerskap i de nordiska länderna.

Läs också: Svenska handlare har ögonen på Amazon – vad händer när jätten kommer hit?