Ibland hamnar du i situationer som stressar upp dig på jobbet. Kanske en presentation för en kund, en viktig förhandling eller när du får allt mindre tid kvar att få klart den där viktiga rapporten.

Hjärnan blir mosig, det suger i magen och handflatorna blir svettiga.

Art Markman, professor i psykologi och marknadsföring vid University of Texas, beskriver i Fast Company vad som händer med oss när vi är under press.

Då börjar vi fokuserar på allt som kan gå fel i ställer för de saker som är bra. Och viljan att prestera riktigt väl gör att hjärnan inte kan hålla lika mycket information, det som kallas arbetsminne.

Dessutom börjar du bry dig allt för mycket om vad du själv gör, sådant som du gör automatiskt i vanliga fall. Sådant som hur du uttrycker dig och rör dig.

Så finns det då något att göra för att hantera press bättre? Kan vi påverka de här effekterna av stress. Ja, det finns tre saker enligt Art Markman.

Skapa ett belöningssystem

När vi fokuserar på att resultatet av det vi gör ska bli positivt blir vi mer kreativa. Men under press så känner vi oss hotade och vårt fokus smalnar av och vi börjar i stället se negativa resultat framför oss.

När vi blir negativa så ändras också incitamenten för att vi ska bli så kreativa som möjligt. I stället för att triggas av små belöningar så triggas vi av att förlusterna blir så små som möjligt.

Ett sätt att hantera det är att träna på att slutföra en uppgift med så lite förluster som möjligt. Exempelvis kan du lägga upp en hög med saker du gillar och om du lyckas får du hela högen. Men gör du något som inte har med uppgiften att göra – som att kolla mejlen – måste du ta bort något från högen. 

Öva, öva, öva

När en arbetsuppgift pressar dig så är det naturliga att försöka undvika den – vi gillar helt enkelt inte det som är obehagligt. Då bygger du också på pressen genom att också vara oförberedd.

Så försök i stället att öva på de situationer där du känner press så att du blir van vid dem.

Om du inte gillar att tala inför en grupp så träna på vad du ska säga. Först utan publik och sedan inför några kolleger innan du gör det på riktigt.

Försök dessutom att medvetet att få tala inför andra grupper så att du blir vanare.

Fokusera på rätt saker

När du tränar så bör du också träna på hur du ska tänka när du börjar känna dig pressad. Öva på att tänka på något produktivt i stället för att bara fokusera på hur du själv pratar och rör dig.

Om du exempelvis ska in i en viktig förhandling så repeterar med kolleger innan. Du kan ha de viktigaste punkterna på ett papper framför dig och titta på dem under tiden. På så sätt kommer din hjärna att mer fokusera på själva förhandlingen när det väl är dags.

Läs också:
Funderar du på att starta eget som it-konsult? Här är sju saker du måste kunna.
Fem karriärlögner it-proffs intalar sig själva