Även om målet med en jobbintervju är att få jobbet är det inte säkert att ett ivrigt nickande är den bästa vägen dig. Att visa upp sig som den man är och våga stå för andra åsikter kan vara en vinnare i längden. Det skriver Caroline Stokes som grundat rekryteringsföretaget Forward i Harvard Business Review.

Men det behöver inte betyda att man ser det som en konflikt utan att man i stället lyfter det som en diskussion – ”det här är vad jag ser utifrån min erfarenhet” kan vara en ingång till det.

Intervjuer är inte bara till för att arbetsgivaren ska se att du har det som krävs utan också ett sätt för dig att se om jobbet passar dig – och om du säger vad du tycker så blir det enklare för båda sidor att se att de får vad de vill ha.

Att stå på sig i en intervjusituation är samtidigt inte lätt – maktbalansen är skev och man vill inte verka som en bråkstake. Men Caroline Stokes har några tips för att ändå lyckas navigera.

Gör din hemläxa innan
Det är viktigt att ha koll på om den verksamhet där du söker jobb har en kultur där man gillar nya idéer. Gillar ledningen öppen kommunikation och innovation? Kolla runt på Linkedin, Twitter, Facebook och andra plattformar för att hitta information. Om du känner någon som jobbar där – fråga dem öppna frågor som vilka områden de anser borde kunna förnyas på företaget. På så vis kan du få en bättre känsla för hur verksamheten fungerar på insidan.

Ge dig tid att tänka
Om den som intervjuar dig påstår något eller ställer en fråga där det finns möjlighet att avvakta lite – svara inte omedelbart. Samla i stället tankarna och svara eftertänksamt. Du kan köpa tid genom att säga ”det var en intressant ingång, låt mig fundera ett ögonblick”. Det visar att du kan tänka kritiskt och problemlösande.

Be om att få vara uppriktig
Om du känner att du är oense med någon med mer makt än du själv kan det vara bra att förbereda den personen. Exempelvis kan du säga att du ser det på ett annat sätt – ”är det okej för dig att höra mitt perspektiv” är bättre än att bara säga att man inte håller med som effektivt stoppar diskussionen.

Lita till dig själv
Om du känner att det inte är läge att inte samtycka under intervjun så kanske det är läge att hålla tillbaka. Men känn efter när det är över – hur känns det? Känner du dig glad och självsäker eller besegrad och känslomässigt tom? Kanske ger det en vink om hur det skulle vara att jobba i den verksamheten.

Samtidigt – även om du inte kände att det var läge att inte instämma i allt under intervjun är det inte alls säkert att det känns så om du blir anställd.

Läs också: 
Det här letar unga it–talanger efter när de söker jobb
Funderar du på att starta eget som it-konsult? Här är sju saker du måste kunna.