De tre bolagen Stadsnätsbolaget, Öppna Stadsnät och Svensk Infrastruktur lanserar nu tillsammans ett nytt varumärke och ett nytt namn, Open Infra.

Målet är att Open Infras nya sajt ska underlätta för privatpersoner att skaffa fiber. ”Vi vill att det ska vara enkelt, smidigt och tydligt genom hela processen från första funderingen på att skaffa fiber tills fibern är inkopplad och fungerar. Längs hela vägen tar vi hand om all byråkrati med tillstånd till grävning och uppkoppling”, skriver Open Infra i sin programförklaring.

Open Infras nya initiativ vänder sig främst till dem med villa eller fritidshus, eftersom det fortfarande finns stora områden i Sverige som saknar fiberinfrastruktur. Men det är inte bara privatpersoner som ska adresseras. Bostadsrättsföreningar och företag kan också få hjälp, och organisationen strävar också efter att ha ett bra samarbete med kommunerna.

– Fiberinfrastruktur är grunden för framtidens digitala samhälle vare sig det handlar om streamad underhållning eller samhällstjänster. Utvecklingen är den att samhällstjänster blir mer och mer digitala, så som skola, vård och omsorg, och alla ska kunna ta del av det. Det är en intressant framtid vi står inför och vi brinner för att fortsätta vara en del av det digitala Sverige som byggs nu, säger Johan Sundberg, vd och grundare av Open Infra.

Ett annan skäl till namnbytet är att bolaget ska ta verksamheten ut i Europa, där flera länder har visat intresse.

– Det nya varumärket har ett mycket större fokus på kunden än vad de tre tidigare hade. Att dessutom ha tre varumärken för olika delar i en kundresa har gjort det mycket komplicerat för kunderna, det vill vi bort från. Att skaffa fiber ska inte behöva vara så komplicerat, det komplicerade och byråkratiska tar vi hand om, det är vad vi vill att kunderna ska uppleva med nya varumärket, säger Anya Alenberg, som är ny kommunikationschef på Open Infra.

Läs också:
Långsam bredbandsutbyggnad oroar SKL – vill se lagändring
Huawei bojkottat av många – men de svenska stadsnäten är en kärlekssaga