HSB Affärsstöd har tecknat ett heltäckande funktionsavtal, vilket innebär att Atea kommer att ansvara för drift och leverans av it-arbetsplatser till samtliga 26 regionföreningar, plus HSB Riksförbund med fyra tillhörande bolag. Den tjänst som upphandlats kallas komplett arbetsplats och innefattar hårdvara, mjukvara, drift, underhåll och förvaltning. Dessutom ingår hållbar livscykelhantering där Atea har huvudansvar för att hållbarhet ska genomsyra alla delar av it-arbetsplatsen, från val av utrustning och leverantörer, via logistik och support, till återtag och slutligen återvinning.

Avtalet sträcker sig över tre år och har ett uppskattat värde på 45 miljoner kronor. Fokus för leveranserna blir säker drift, maximal verksamhetsnytta och hållbar livscykelhantering.

– Det är spännande att vara i mål med avtalet och vi ser fram emot att påbörja arbetet med att, tillsammans med HSB Affärsstöd, säkerställa en mer effektiv och samtidigt hållbar arbetsplats, säger Linus Wallin, chef för Region Stockholm på Atea.

Målet med avtalet för HSB är att minska administrationen i organisationen, men hållbarhetsaspekten har också varit en viktig beståndsdel.

– Atea har stor erfarenhet och kompetens kring att jobba med organisationer som finns lokalt utspridda över landet, vilket är en trygghet för oss. Dessutom kan de hjälpa oss till nästa nivå när det gäller hållbarhetsarbetet runt våra it-arbetsplatser, vilket har varit tongivande i kravställningen, säger Mikael Andreasson, affärsområdeschef för Digitalt Möte på HSB Affärsstöd.

Läs också: Lokalt lönar sig – här är konsultbolagen med nöjdast kunder