Kinesiska Xiaomi håller på att etablera sig i Norden på allvar. Nu blir Mall of Scandinavia en viktig plats i sammanhanget eftersom bolagets första fysiska butik i Sverige kommer att ligga där. I en Mi Store ska man kunna ta del av hela Xiaomis globala produktsortiment. I butiken, som ska öppna under våren, kommer man utöver telefonerna även kunna köpa det bolaget presenterar som världens mest sålda elsparkcykel, aktivitetsarmbandet Miband och robotdammsugare.

Men varumärket Xiaomi har utöver det en bred produktportfölj som också innefattar köksredskap, möbler, kläder, tv-apparater, elcyklar och mobilstyrda ris- och vattenkokare.

– Xiaomis idé, att skapa kvalitativa tekniska produkter för alla, är något vi är övertygade om passar perfekt för den svenske konsumenten. Westfield Mall of Scandinavia kändes som det naturliga valet för oss i den här satsningen och det kommer bli en rolig och inspirerande miljö där vi äntligen får möjlighet att träffa våra kunder på riktigt, säger Krister Sundquist, vd på East & West Distribution.

– Genom öppningen av den nya Mi Store-butiken kan vi erbjuda våra besökare det mest banbrytande inom teknik och elektronik. Xiaomis produkter kommer för första gången att finnas i en fysisk butik i Sverige, vilket adderar ett starkt värde till vår redan breda butiks- och upplevelsemix, säger Lars-Åke Tollemark, vd på Unibail-Rodamco-Westfield Nordic, bolaget bakom Mall of Scandinavia.

Läs också:
Elgiganten öppnar ny prestigebutik: ”en otroligt viktig etablering”
Clas Ohlson utvalt när Google testar smarta hemmet-butik