Peter Vesterbacka har gjort sig känd som en av utvecklarna bakom den finska dundersuccén Angry Birds och han var även med och startade upp den stora finska teknikmässan Slush. I vårt östra grannland är han en av de mest välkända techprofilerna.

De senaste åren har han varit mycket omskriven på grund av sitt senaste projekt, en tågtunnel mellan Helsingfors och Tallinn, som ska göra att man kan ta sig mellan de båda huvudstäderna på 20 minuter.

När Computer Sweden träffar Vesterbacka på startup-konferensen Arctic15 i Stockholm berättar han att den här tunneln, som ännu är under utredning är en del av en större vision, nämligen att göra Stockholm, Helsingfors, Tallinn och kanske även S:t Petersburg till en region, ett centrum som kommer att dra världens blickar till sig. Inte minst eftersom det här är städer som bevisat sig vara mycket framgångsrika inom it och teknik.

– Det är bara att titta på vad vi har uppnått i den här delen av världen. Ta Estland som exmpel. Det är ett land med 1,3 miljoner invånare men som skapat fyra ”unicorns” och det finns mycket som bubblar därunder. Det är väldigt imponerande.

Ett unicorn är enligt definitionen ett privatägt bolag med en värdering på en miljard dollar.

Finland framgångsrikt inom gaming

– Och om man går omkring här i Stockholm så stöter man hela tiden på imponerande företag. Ta till exempel hela ekosystemet av musik, med bland andra Spotify. I Finland har vi varit väldigt framgångsrika inom gaming.

– Det är också i den här delen av världen vi har skapat Linux, MySQL och en mängd andra lösningar.

Peter Vesterbacka säger att man nu måste bygga vidare på det här, och han ser framför sig en mer sammanflätad region (som en triangel med Stockholm överst och sedan Helsingfors och Tallin, därtill finns S:t Petersburg som ytterligare ett tekniknav). Det skulle skapa en ”Bay area” i Östersjön på samma sätt som i San Francisco eller Kina.

– Då kommer kompetensen att öka ännu mer. Vi ska vara stolta över det vi åstadkommit men inte nöjda. Det kommer också öka intresset från andra delar av världen. Men då måste man skapa ännu tätare band mellan de här städerna.

Peter Vesterbacka fortsätter:

– Jag tycker att vi borde prata mer om det här, om vårt ”Bay area”. Som det är i dag råder konkurrens mellan Sverige och Finland, men i det globala perspektivet så är de enskilda länderna fortfarande små.

Hur sammanflätade skulle du säga att de här städerna är i dag?

– Sverige och Finland har ju förmodligen de mest integrerade ekonomierna i världen. Om du tittar på antalet flyg mellan Stockholm och Helsingfors som går varje dag så skulle jag säga att det är väldigt sammankopplat. Och även om du tittar på hur många människor som rör sig mellan Helsingfors och Estland.

Drivit ett tunnelprojekt

Och ett sätt att då ytterligare skapa känslan av en region är då, enligt Peter Vesterbacka det tunnelprojekt mellan Helsingfors och Tallinn som han drivit under ett par år.

– Det skulle innebära en stor ökning av resandet mellan de här städerna. Det innebär mer interaktion, att idéer delas och faktiskt resulterar i något. Om vi lyckas skapa den här triangeln av Stockholm, Helsingfors och Tallinn så kommer det att bli ett centrum. Vi befinner oss inte i utkanten av världen.

Om man läser finländsk media så finns en del utmaningar, bland annat geologiska med det här tunnelprojektet. Men själv är Peter Vesterbacka optimistisk inför byggandet och färdigställandet av tunneln.

– Vi har fått finansiering och haft ett konsortium som arbetat med det här i tre och ett halvt år, så tågen kommer att börja rulla där i december 2024.

Läs mer: 
Nu flaxar Angry Birds in på börsen
Här är Finlands AI-julklapp till EU och världen