När han intervjuades på scen under Goldman Sachs teknik- och internetkonferens kallade Andy Jassy det ”folktro” att varje gång e-handelsjätten Amazon går in på en ny marknad så dödar det automatiskt konkurrensen på de områdena. Det rapporterar nyhetskanalen CNBC.

Han pekade också på att Amazon misslyckades med sin smartphone-lansering 2014 och på att även om företaget haft framgång med online-betalningar ”så verkar också Paypal göra det ganska bra”.

– Det finns faktiskt bara två viktiga branscher som Amazon har skakat om, sa Jassy och syftade på detaljhandel och teknisk infrastruktur.

– I båda fallen hade de modeller som var ganska föråldrade.

Andy Jassy var med och lanserade Amazon Web Services 2006 och har lett molnleverantören sedan dess.

Under Goldman Sachs konferens som gick av stapeln i går i San Fransisco fick han frågan om det finns en potentiell konflikt mellan Amazon och deras kunder eftersom de investerar i så många olika branscher.

Amazon har gått in i Apoteksbranschen och livsmedelsindustrin, de har förvärvat företag som utvecklar smarta ringklockor och routrar.

– Men de flesta av de här marknaderna är inte sådana där ”vinnaren tar allt”, sade Jassy.

Läs mer: Efter att ha nått den magiska gränsen – vad kan stoppa framrusande Amazon?