Koncentration och förmåga att fokusera är viktigt – inte minst på jobbet. Fast Company pekar ut interna och externa faktorer som påverkar ditt fokus och hur du kan träna på att hantera dem bättre.

Sömnbrist
En intern faktor som stör vår koncentrationsförmåga är sömnbrist. Ett sätt att se om man behöver mer sömn är att prova att läsa något svårtillgängligt tidigt på eftermiddagen – om du har svårt att hålla dig vaken efter fem minuter ja då borde du nog sova mer.

Ett vanligt sätt att åtgärda det är kaffe men även om det gör att du känner dig piggare så får det inte din hjärna att hantera information bättre.

Otålighet
En annan intern faktor är att känna sig uttråkad och frustrerad. Om det går långsamt med en arbetsuppgift känner du att du borde göra något annat ­– och hjärnans sätt att signalera det är frustration.

I stället för att byta arbetsuppgift när du känner så – fortsätt i ytterligare fem minuter och ta sedan rast. Så lär du din hjärna att svaret på den typen av känslor är att försöka fortsätta.

Öppna kontorslandskap
Bland de externa faktorerna kan ljud och prat vara något som stör ditt fokus – inte minst i de öppna kontorslandskap som många arbetar i. Om man är lättdistraherad kan hörlurar vara en bra idé.

Ständig koll
Kanske ännu mer störande är dock mejlen och mobilen. Vi har lärt oss att regelbundet checka av vad som händer där eftersom vi vet att det kan komma ny information. Efter ett tag börjar din hjärna avbryta sin koncentration ungefär med samma mellanrum som du checkar av mobil och mejl – som en väckarklocka som påminner dig om att det är dags.

Ett knep kan vara att lägga din mobil en bit bort eller att stänga av mejlen när du arbetar med något viktigt. Ju längre du klarar att arbeta utan att bryta – desto större chans att du blir klar med dina uppgifter. Och för varje gång tränas hjärnan att hålla ut.

Läs också: Så tränar du hjärnan för att klara press på jobbet