Vi har tidigare skrivit om att Stockholm har blivit en allt viktigare ort för Capgemini, inte minst det startupcenter som byggts upp. Nu öppnar den franska konsultjätten plånboken för ännu en svensk satsning när man köper Advectas, ett konsultbolag som jobbar med beslutsstöd och dataanalys i Skandinavien.

Advectas, som grundades 2006, har idag drygt 200 anställda på bolagets olika kontor som finns i Stockholm, Göteborg, Jönköping, Malmö och Köpenhamn. De kundprojekt man jobbar med finns i flera olika branscher, och den gemensamma nämnaren är att uppdragen består av att hjälpa kunderna ta bättre affärsbeslut baserat på datadrivna insikter.

Det är också det affärsområdet, Insights & Data, som Advectas nu blir en del av när man ansluter till en global jätte. Enligt Capgemini finns det just nu en ökande efterfrågan på tjänster inom business intelligence och datadriven analys i Skandinavien.

Gedigen kompetens inom analystjänster

– Advectas, som är en välkänd aktör på den svenska marknaden, har de senaste 13 åren byggt upp en gedigen kompetens inom analystjänster genom kompetenta medarbetare och en stark kundbas, säger Capgeminis Skandinavienchef Anil Agarwal om förvärvet, som han är övertygad om kommer att passa bra in i den lokala verksamheten.

– Utöver likheter i kultur och kunder kommer Advectas att bidra med en ökad närvaro i både Sverige och Danmark, expertkunskap inom dataanalys, samt relationer med innovativa partnerorganisationer inom business intelligence.

Innan transaktionen är helt klar ska sedvanliga villkor som till exempel konkurrensgranskning genomföras. Affären beräknas vara avslutad under de kommande veckorna.

– Det var viktigt för oss att våra företagskulturer skulle passa bra ihop. Hos Capgemini såg vi flera grundläggande värderingar som liknade våra, så som laganda, frihet och förtroende, samt en vilja att samarbeta. Genom att bli en del av Capgemini kommer vi bland annat kunna erbjuda våra kunder skalbarhet tillsammans med utökade möjligheter inom områden såsom AI och molnbaserade lösningar, säger Advectas vd Stefan Olsson.

Läs också: Capgemini tröttnade på tråkstämpeln – nu bygger man för att tänka nytt