Spotifys årliga tjänst Wrapped – med användarnas mest lyssnade låtar och artister – hade förra året en lite annorlunda funktion. Då kunde man nämligen inte bara sammanställa sina listor för 2019, utan också för hela det gångna decenniet.

Att generera de här listorna för det svenskgrundade företagets bara växande användarskara är dock inget litet jobb, uppmärksammar tekniksajten Techcrunch.

Spotify är sedan tidigare en stor användare av Googles molnplattform. 2018 avslöjade de att de skulle lägga åtminstone 450 miljoner dollar på Googles molntjänster under de kommande tre åren.

Redan 2018 slog de rekord i det här sammanhanget, då det årets Wrapped-tjänst körde det största flödet någonsin i Google Clouds Dataflow, tjänsten för datahantering i Googles molnplattform.

Men för Wrapped 2019, som också inkluderade hela decenniets spellistor, krävdes ett jobb som var fem gånger större än det 2018 – men samtidigt skedde det till tre fjärdedelar av föregående års kostnad.

”Med sådan global skala så är komplexitet en naturlig konsekvens. Genom att arbeta tätt tillsammans med Googles utvecklingsteam och specialister och genom att dra lärdom av året innan, så kunde vi köra ett av de mest sofistikerade Dataflow-jobben någonsin”, säger Spotifys utvecklingschef Tyson Singer till Techcrunch.

Spotifys utvecklare har även skrivit om jobbet i ett blogginlägg.

Läs mer: Spotifys megasatsning på Googles molntjänster: lägger 3,7 miljarder