Många av branschens bolag väljer att byta namn efter sina stora förvärvsrundor. Det verkar inte vara melodin för Dustin. Här behåller man istället det namn som har varit med sedan starten 1984.

Däremot meddelar återförsäljarjätten att man ska jobba lite med varumärket och byta sin logga. Sedan bolaget noterades på börsen 2015 har 14 bolag förvärvats, som har det gemensamma att de är specialiserade på tjänster. Dustins ambition är att vara en komplett it-partner för små och medelstora företag, och det är det som ska marknadsföras. Dustin meddelar också att tjänsteerbjudandet ska förtydligas med en ny paketering av tjänster inom exempelvis Network och Modern Workplace.

Det är andra gången som bolaget svidar om. Den gamla ursprungsloggan, som innehöll pionjärprodukten diskett skrotades 2008.

– Vi vill tydligare visa att vi kan erbjuda hela it-lösningar till företag och då är det naturligt att uppdatera varumärket. It blir en allt mer central del i företags verksamhet och vi vill hjälpa våra kunder att vara i framkant, säger Stephanie Forsblom, som är Dustins chef för Corporate Responsibility, Communication & Brand.

I den nya loggan är det playsymbolen som gäller istället för den gamla disketten.

”Den illustrerar hur vi fortsätter utvecklas genom att bredda erbjudandet med tjänster. Och den hänger ihop med vårt kundlöfte som också hänger ihop med vårt nya kommunikationskoncept ”We keep things moving”. Det syftar bland annat till att hålla våra kunders verksamhet igång men också på att vi hela tiden utvecklas”, förklarar Dustin hur man har tänkt.

För att sprida budskapet kommer Dustin att kampanja hårt nu i print, radio och på webben. Varumärkeskampanjen kommer att köras i samtliga nordiska länder och Nederländerna.

Läs också: Dustin om testet med AI-juridik: ”Extremt mycket snabbare”