För ett drygt år sedan slogs en rad bolag i Sverige, Danmark, England, Estland och Litauen ihop till det som idag är Tyréns. Idag har man runt 3 000 medarbetare. Nyligen drog man igång en agil upphandling av ett projekt där en gemensam plattform för informationsutbyte och samarbete ska skapas.

En agil upphandling beskrivs som en där kunden förespråkar en öppen och ärlig dialog och uppmanar leverantörerna att presentera sina bästa lösningar och tillvägagångssätt samt utmanar kunden i sitt sätt att tänka. Det blev Advania som vann och projektet har påbörjats, och beräknas pågå under hela 2020.

”Vi måste förtjäna den bästa leverantören”

– Vi ser att digitaliseringen kommer att förändra vår bransch i grunden och att Advanias lösning gör det möjligt för oss att utveckla vår verksamhet på det sätt vi vill. Lösningen är till och med bättre än den best practice vi såg framför oss och vi känner oss trygga med att samarbetet kommer att fungera bra. Det är precis så här vi vill att ett partnerskap ska se ut, att vi har ett motiverat team som delar målbild och dessutom känner igen sig i varandras företagskulturer och arbetssätt. Som kund måste vi förtjäna den bästa leverantören, det talar vi för lite om idag, säger Ylva Berg, cio på Tyréns.

Samhällsbyggnadssektorn genomgår just nu en stor digital transformation. Tyréns nya projekt innefattar identitetshantering, Office365 och Azure, och Ylva Berg ser fram emot att få en skalbar plattform för att arbeta med Tyréns strategiska riktning, verksamhetskritiska förmågor och innovationskraft.

– För Advania står partnerskap alltid i fokus. Samarbetet med Tyréns kommer extra lätt för oss, vi har liknande kulturer och en tydlig, gemensam vision. Vi ser fram emot att hjälpa Tyréns genom varje steg på vägen i deras digitala resa framöver. Tillsammans ska vi stötta Tyréns framgång och expansion i nya marknader, geografiskt såväl som inom helt nya nischer, säger Fredrik Örnhall, säljchef för Managed Services på Advania.

Läs mer: Advania plockar in holländsk industrikompis