Länsförsäkringar ska bygga ett nytt kontaktcenter, baserat på CX-plattformen Genesys Contact Center. Syftet är att kunna ha kontakt med kunderna i alla tillgängliga medier. Advania vann upphandlingen och ska driva arbetet. Avtalet tecknas med Länsförsäkringar AB men blir tillgänglig som en gemensam, valbar lösning för koncernens samtliga 23 länsförsäkringsbolag.

– För oss är det viktigt att vara nära våra kunder och erbjuda dem ett enkelt sätta att kommunicera med oss, via den kanal som är bäst för dem. Utvecklingen går väldigt fort och det ställer krav på infrastruktur, lösning och leverantör. Efter en gedigen utvärderingsprocess stod Advanias lösningsförslag ut, med den utvecklingsbara Genesys-plattformen. Tillsammans ska vi arbeta för att skapa en enkel vardag för våra kunder och medarbetare, säger Ulrica Hedman, vd på Länsförsäkringar Uppsala.

Målet med arbetet är att skapa en gemensam och framtidssäker lösning för totalt cirka 4 500 agenter. Och oavsett hur kommunikationen sker ska Länsförsäkringars kunder bemötas genom ett och samma system.

Advania kommer i sitt uppdrag som systemintegratör och strategisk partner att implementera en omnikanal-lösning som kommer vara placerad i Advanias datahallar, där Advania står för driften och erbjuder det som tjänst.

– Kundkontakt är hjärtat i alla verksamheter, men digitaliseringen har skapat nya utmaningar för många. Länsförsäkringsbolagen har en tydlig målbild: att skapa en sömlös kundupplevelse, oberoende av mediekanal. Genesys är världens främsta CX-plattform som gifter sig väl med företag som sätter sina kunder i första rummet. Vi är väldigt stolta över att ha fått Länsförsäkringars förtroende och ser fram emot att skapa ett modernt kontaktcenter tillsammans, säger Advanias vd Tomas Wanselius.

Läs också: Advania plockar in holländsk industrikompis