Vicarious heter en sedan länge hemlighetsfull startup som Wired nu fått göra hembesök hos. Startupen som existerat i över tio år specialiserar sig på robotar och AI och sägs ha samlat in så mycket som 150 miljoner dollar. Bland annat från kända investerare som Mark Zuckerberg, Peter Thiel, Elon Musk och Jeff Bezos. 

För stunden köper Vicarious robotar från andra industrier som de sedan programmerar om med egen mjukvara och hyr ut dem till företag. En av deras kunder är det amerikanska skönhetsföretaget Sephora.

Tesen som drivs på företaget är att människor länge gjort arbeten som robotar kunnat klara av i 30 eller 40 år. Ett problemen de senaste åren har varit en övertro på så kallad "deep learning", eller djupinlärning inom artificiell intelligens. Det vill säga en AI:s möjlighet att lära sig ett mönster genom att studera stora mängder data. Djupinlärning förekommmer bland annat frekvent inom populära områden som innehållshantering på sociala medier och självkörande bilar.

Vicarious mjukvara använder sig också av djupinlärning men startupen har konstaterat att det inte hjälper roboten att hantera situationer som den inte har någon tidigare erfarenhet av. Detta oavsett hur mycket djupinlärning den utsatts för.

Som exempel tar Vicarious artificiell intelligens som lärt sig spela vissa tv-spel många gånger bättre än vad människor klarar av. Men om bara någon variabel i spelen ändras, så som storleken på vissa objekt, så blir de helt värdelösa. Vicarious egen mjukvara kan istället hantera detta eftersom den bättre kan förstå de rådande mekanismerna och istället anpassa sig utifrån det. Den är flexibel med andra ord och kan sedan bli bättre och bättre på en ny uppgift.

I framtiden hoppas Vicarious att deras mjukvara inte bara ska användas för robotar som packar saker, utan också robotar som monterar ihop saker. Ett jobb som än så länge setts över av människor.

Läs också: Googles AI slutar göra skillnad på man och kvinna