Det förvärvade Xtractor kommer att ingå i Semcons affärsområde Product Information. För teknikkonsulten är det ett sätt att stärka sin position när det gäller produktion av interaktiv webb- och mobilutbildning samt att använda olika inlärningsplattformar och det som brukar benämnas learning management systems, LMS.

Xtractor levererar sina produkter för digitala utbildningar till flera olika branscher. Bolaget är baserat i Stockholm och har cirka 40 anställda. Omsättningen för föregående verksamhetsår uppgick till cirka 50 miljoner kronor, där återkommande intäkter stod för cirka 25 procent.

– Vi är väldigt glada att Xtractor nu blir en del av Semcon. Genom detta förvärv stärker vi vårt erbjudande inom digital utbildning till nya och befintliga kunder, både i Sverige och internationellt. Samtidigt växer vi i Stockholmsområdet enligt vår strategi, säger Markus Granlund, vd och koncernchef på Semcon.

– Förvärvet ger oss långsiktiga och stabila ägare med ekonomiska, tekniska och personella resurser som bidrar till att vi gemensamt kan öka takten i vår produktutveckling och vår fortsatta tillväxtresa, säger Niklas Harging, vd på Xtractor.

Bakgrunden till Semcons förvärv är så klart att det finns en stor tillväxt inom utbildningsbranschen när många branscher digitaliseras, vilket inte sällan medför omfattande kompetensväxling. Det finns också gott om nya teknologier för lärande som microlearning, AR och VR, som ger nya förutsättningar att öka nyttan av utbildningsinsatser.

– Våra verksamheter kompletterar varandra väldigt väl, både avseende kompetenser och geografi. Vi ser möjligheter att både bredda vårt digitala erbjudande och att skapa synergier, inte minst tillsammans med Semcons kontor utanför Sverige. Människorna och kulturen på Xtractor matchar oss på Semcon väldigt väl, vilket ger goda förutsättningar för en bra tillväxt tillsammans, säger Johan Ekener, som är affärsområdeschef för Product Information.

Läs också: Ett tuffare år än väntat för it-konsultbolagen – men det finns vinnare