Mediebloggaren Hans Kullin har för andra året genomfört en undersökning bland svenska bloggare och bloggläsare.
Resultaten visar att över hälften av de som bloggar är kvinnor. Förra året var förhållandet det omvända, då var manliga bloggare i klar majoritet.
– Det förvånar mig inte. I början var det mest ”early adopters” som bloggade, it-entusiaster som bloggade om bloggar. Nu är det mer spritt så det är inte så konstigt att kvinnorna kommit ikapp, säger Hans Kullin.
Anledningarna till att starta en blogg är flera, men de flesta svarar att de gjort det för att de gillar att skriva. Att få kontakt med andra människor, att påverka andra och att stärka sitt personliga varumärke är andra vanliga orsaker.
Vardagsbetraktelser är populära
Bloggsveriges politiska sympatier är tämligen jämt fördelade mellan höger och vänster. Bland de som bloggar har vänsterblocket en liten övervikt, men typläsaren röstar helst på moderaterna.
På frågan om vad man helst läser på bloggar skiljer sig svaren ganska markant mellan kvinnor och män. Män läser helst om politik, media och it, medan kvinnor hellre läser vardagsbetraktelser och mode.
– Det är intressant att vardagsbetraktelser är så populärt. Man brukar trivialisera sådant och säga ”det där är det ingen som läser”, men det stämmer alltså inte, säger Hans Kullin. Man kan se det här som de utskällda kattbloggarnas revansch.
Blir gärna kontaktade av företag
Något annat som förvånar är att de flesta bloggare inte har något emot att bli kontaktade av företag. Den gängse bilden av en bloggare har varit någon med stark integritet som skyr kommersiella kontakter, men i undersökningen säger 80 procent av dem som svarat att de i någon mån accepterar att företag kontaktar dem.
– Jag hade inte förväntat mig det. Men det visar ju att det är möjligt för företag att föra dialog med konsumenter och politiker med väljare på det här sättet, säger Hans Kullin.
Undersökningen, som är ett privat initiativ från Hans Kullin själv, genomfördes som en webbenkät och lockade 700 deltagare, både bloggare och bloggläsare.
– Jag tycker undersökningen ger en bra bild av hur de här personerna resonerar, säger Hans Kullin.
Den typiska svenska bloggaren är kvinna, 26-30 år gammal och har högskole- eller universitetsutbildning. Hon skulle rösta på socialdemokraterna om det var val idag, bloggar för att hon gillar att skriva och döljer sitt riktiga namn på bloggen.
Hon läser själv 6-10 bloggar varje dag och läser helst vardagsbetraktelser och ”vanliga människors” åsikter.
Källa: Enkätundersökningen Bloggsverige 2