Chatlayer, som grundades i Antwerpen 2018, har en molnbaserad mjukvaruplattform som kan skapa flerspråkiga chatbottar som förstår både talat språk och textbaserad kommunikation. Med hjälp av AI och natural language understanding, NLU, kan man skapa en intelligent tvåvägskommunikation mellan företag och deras kunder via olika kanaler som meddelandeappar, röstsamtal och webbchatt.

Sinch betalar 6,9 miljoner euro, vilket motsvarar 77 miljoner kronor, för det belgiska bolaget. Affären ska enligt plan vara slutförd i april.

– Molnbaserade tjänster och mobil teknik förändrar radikalt hur företag kan interagera med sina kunder. Nyare meddelandeappar är byggda för tvåvägskonversation och ger företag helt nya möjligheter att förbättra sin kundresa. Genom att förstärka vårt erbjudande inom AI och NLU gör vi det möjligt för våra företagskunder och kanalpartner att fullt ut dra nytta av dessa möjligheter, säger Sinchs vd Oscar Werner.

– Vi har byggt en plattform som använder AI and NLU för att förbättra kundupplevelsen och skapa mätbar affärsnytta. Det är väldigt spännande att nu kunna dra nytta av Sinch mobila kompetens och erbjuda våra produkter till kunder över hela världen, säger Rick van Esch, vd på Chatlayer om sin nya svenska ägare.

Läs också: Svenska telekomjättar i nytt 5G-samarbete