Artificiell intelligens och maskininlärningsteknologi sågs en gång i tiden som något suspekt eller som science fiction, men har nu blivit mainstream. Fler och fler företag utnyttjar de här mjukvarorna, som efterliknar det mänskliga sinnets beteende, för att vinna kunder eller stärka affärsverksamheten.

Investeringarna i AI-system kommer att öka till 97,9 miljarder dollar 2023, vilket är en trefaldig ökning från de 37,5 miljarder dollar som investerades 2019, enligt IDC.

– Artificiell intelligens (AI) har gått långt bortom prototyper och in i fasen för genomförande och implementering", säger Marianne D’Aquila, analytiker på IDC.

– Strategiska beslutsfattare i alla branscher kämpar nu med frågan om hur man effektivt ska gå vidare med sin AI-resa."

Vår amerikanska systersajt CIO.com har hittat tre företag som jobbar framgångsrikt med de här nya teknikerna – och som delar med sig av sina råd.

Kreditkortsföretag bekämpar bedrägerier med maskininlärning

Liksom kreditövervakningsföretag kämpar också kreditkortsföretagen jämt och ständigt med bedrägerier. Här kan AI och maskininlärningsverktyg vara till stor hjälp för att göra tjänsterna säkrare.

Mastercards teknik- och versakmhetschef Ed McLaughlin säger att företaget använder flera lager av maskininlärning och ai för att rensa ut individer med illasinnade avsikter. Centralt i företagets skyddssystem är en minnesdatabas, som Ed McLaughlin säger har räddat företaget från uppskattningsvis en miljard dollar i kostnader relaterat till bedrägerier sedan 2016.

Programvaran använder sig av mer än 200 igenkänningstecken för att förutse och bedöma bedrägerier. Det här kärnsystemet i kombination med tokenisering, djupinlärning och andra nya metoder har varit till stöd för Mastercard att kunna behålla sitt rykte som ett företag som underlättar för säkra transaktioner.

Viktigaste råd:
Människor är den svagaste länken när det gäller cybersäkerhet. Att så långt det är möjligt få bort människan från processen är det viktigaste, säger McLaughlin. Han tillägger att maskininlärning, AI och naturliga språkbearbetningsprogram är viktiga komponenter i Mastercards verktygslåda.

”Denna blus rekommenderades av AI”

Zulily, återförsäljare av damkläder, använder sig av maskininlärning för att anpassa erbjudanden till sina kunder. Programvaran använder sig av ett dussintal signaler – som köphistorik, tid för att bläddra i ett urval, hur kunden använder mobilappen och sociala medier-beteenden – för att avgöra om de ska skicka kunder erbjudanden via pushnotiser eller e-post.

– När vi lär känna dig blir vi bättre på att lyssna på dig, säger Zulilys cio Luke Friang.

Då Zulily bygger anpassade algoritmer förlitar de sig på en mängd öppen källkodstekniker, som Hadoop, TensorFlow och H20, berättar han vidare.

Viktigaste råd:
AI-projekt kan drar nytta av olika molnarkitekturer. Zulilis personaliseringslösningar är till exempel beroende av en kritisk integration mellan Amazon Web Services och Google Cloud Platform, där GCP presenterar rekommendationer som – när de väljs – skickar en konsument till Zulilys e-handelsplattform, som drivs av AWS. En sådan koppling visar hur både Google och AWS drivs av konkurrens, vilket kommer att gynna cio:er på lång sikt, säger Friang.

Maskintillverkare sköter försäljningen med virtuell assistent

Säljpersonalen hos industri- och byggkonglomeratet Honeywell använder AI-programvara för att hjälpa till att prioritera kritiska möten och andra uppgifter (det kan till exempel handla om att hantera leads som hjälper dem att hitta köpare av företagets flygsystem, byggfordon och andra industrimaskiner).

Programvaran, en virtuell assistent byggd av Tact.ai, hämtar information från Honeywells Microsoft Office 365- och Salesforce-system, enligt Patrick Hogan, kommersiell chef för företaget.

Med hjälp av sina smartphones kan personalen prata med eller sms: a AI-assistenten för att kontrollera om de är på rätt spår för att uppfylla sina försäljningsmål eller få del av statistik över hur kunderna har interagerat med sina affärsförslag.

När en säljare avslutar ett möte kommer assistenten att fråga dem vad de planerar att ta för steg härnäst. Assistenten kan också komma med aviseringar för att följa upp möjligheter som riskerar att bli inaktuella. Hogan säger att verktyget lär sig mer om varje säljares arbetsflöden och preferenser för varje användning.

"Det handlar om att utnyttja processer, verktyg och data för människor för att ge en bättre kundupplevelse," säger Hogan. Han tillägger att Assistant har haft en så positiv påverkan på Honeywells försäljningsutveckling att han aktivt uppmanar alla företagets 9 500 anställda att använda verktyget.

Viktigaste råd:
Företagsledare bör inte utgå från att virtuella assistenter bara är för millennials eller Generation Z, säger Hogan. Försäljningspersonal som använder Tact.ai's Assistant har visat sig prestera bättre, vilket är ett av skälen till att han nu utökar användningen av tekniken på företaget.

Läs mer: AWS toppchef: ”Det här kommer att förändra hur människor gör affärer”