Förra veckan gick Microsoft ut med en rad uppdateringar av sin app för gruppsamarbete, Teams. Värsta konkurrenten Slack ligger inte på latsidan, de heller.

Slack kommer att rulla ut en rad förändringar i sin gruppchatt-applikation. I korthet handlar det om att lägga till mer nybörjarvänliga funktioner.

Syftet är följande: Slack växte sig starkt på mindre, teknikorienterade företag och kärnanvändarna var mjukvaruutvecklare och andra med it-yrken. Men under de sex år som gått sedan appen lanserades har populariteten vuxit – och i dag har den 12 miljoner användare om dagen, inklusive många storföretag. Nu vill Slack göra appen enklare att använda för att ännu fler ”vanliga” yrkespersoner ska kunna börja nyttja den.

Växer snabbt på flera områden

I en intervju med vår amerikanska systersajt Computerworld säger Ilan Frank, enterprisechef på Slack, att efter utvecklare så växer appen snabbast nu inom försäljning, marknadsföring och kundsupport.

– Nu går Slack mer från vägg till vägg, det sker implementeringar över hela organisationer. När det sker så märker vi att mindre tekniska användare har andra förväntningar på Slack.

– Uppdraget är detsamma, att göra människors arbetsliv enklare, bekvämare och mer produktivt. Det som förändras är användarna.

Slack vill göra tröskeln lägre för att komma in och börja använda verktyget.

För att mer likna de e-postklienter som många är vana att använda så kommer Slack att införa en ”skriv-ett-meddelande”-knapp som ska placeras längst upp till vänster i appens fönster. Med den kan användare påbörja ett meddelande innan de bestämmer vem som är mottagare eller i vilken kanal de ska posta meddelandet i. Och precis som i e-postappar så sparas ett utkast av meddelandet automatiskt om det är oavslutat.

slack nya funktioner
"Skriv-ett-meddelande"-funktionen är en av nyheterna som kommer att läggas till i Slack framöver, så att användare som är mest vana vid e-post lättare ska komma igång med appen.

Tanken är att nya användare inte ska avskräckas av de många kanalerna och meddelandealternativ som finns tillgängliga.

– Vi har velat ta bort den stress det kan innebära att komma in i Slack och tänka ”nu måste man direkt välja vilken kanal jag ska skriva i”. Med det här alternativet, om du klickar på skriv-knappen så får du upp en panel där du kan skriva ditt meddelande. Först när du skrivit och sparat ett utkast väljer du ett direktmeddelande eller en kanal att posta det i, säger Ilan Frank.

– Man kan tänka sig att, i framtiden, så föreslår Slack kanaler för dig att kommunicera i, baserat på vad du skrivit tidigare eller var du kan förväntas få det bästa svaret.

Få använder kortkommandon

En annan nyhet i navigeringsfältet är ett par pilar för att man ska kunna flytta sig fram och tillbaka mellan kanaler, i stället för att använda sig av kortkommandon. Enligt Illan Frank är det bara en liten del av användarna som använder sig av kortkommandon.

Därtill ska en klocksymbol visa historiken för användare så att de snabbt ska kunna hoppa till tidigare kanaler. De här sektionerna kan skapas för ett specifikt projekt eller bara för att organisera viktiga konversationer.

Ytterligare en sak som Slack vill förenkla är möjligheten att utnyttja tredjepartsappar, som videokonferenser eller mätverktyg. Integrationen med andra appar är en av Slacks styrkor, och det finns i dagsläget mer än 1800 tredjepartsintegrationer tillgängliga, förutom allt det som skapats internt. Dock känner sig nybörjare inte alltid bekväma med att använda de här apparna. Här ska Slack lägga till en genväg så att användarna i ett meddelande kan komma åt appar utan att behöva växla mellan fönster.

Som vi har skrivit i ett par artiklar de senaste veckorna har användandet av samarbetsverktyg fullkomligt exploderat de senaste veckorna som en följd av att allt fler jobbar hemifrån på grund av coronavirusets utbrott.

Vuxit kraftigt senaste åren

Det här sker på en marknad som redan vuxit kraftigt de senaste åren. Marknaden för social mjukvara och samarbete på arbetsplatsen kommer att omsätta 4,8 miljarder dollar 2023, har Gartner tidigare prognostiserat i en rapport. Larry Cannel som är analyschef på analysföretaget Gartner säger till Computerworld att Slacks uppdateringar är en del av en bredare ”mainstreaming” av de här samarbetsverktygen. Det är nödvändigt av två skäl:

– För det första för att göra dem mer tillgängliga och mindre skrämmande för användare som inte är tekniskt bevandrade. Det är inte alla som är bekväma med snedstreckskommandon eller som kommer ihåg var man kan hitta en användbar funktion. Men de här verktygen måste fungera också för dem.

– För det andra måste de här produkterna utvecklas utefter hur användare integrerar dem i sitt dagliga arbete. Tänk hur olika Twitter, Facebook och Snapchat är i dag, beroende av vad användarna själva kommer med till plattformarna. Det här är en ständigt pågående dans mellan form och funktion.

Slacks uppdateringar har redan börjat rullas ut – och kommer att fortsätta göra så under de närmaste veckorna.

Läs mer:
Samarbetsverktyg i fokus när många tvingas jobba på distans – här är alternativen
Så fixar du – och chefen – att jobba på distans