Diakrit jobbar med 3D-visualiseringsprodukter, digitala försäljningsapplikationer och konsulttjänster för fastighetsbranschen. Under 2019 knoppade man av sitt affärsområdet som specialiserat sig på nyproduktion, och det blev startskottet för proptech-bolaget Pixery.
Pixery har nu utvecklat ett antal SaaS-produkter för virtuella visningar av fastigheter. De produkterna gör att användare kan visualisera sin bostad, sitt kontor eller sin kommersiella fastighet långt innan den är byggd. Bland Pixerys kunder finns bolag som JM, Bonava, Osos, HSB, Peab, Ikano och Veidekke.
Bolaget består idag av 33 medarbetare med kontor i Stockholm, Oslo och Bangkok. Idag blev det klart att riskkapitalbolaget Wellstreet kliver in och köper en majoritetspost i Pixery och blir Wellstreets första investering inom proptech-segmentet.
Förutsättningar för att bli ledande globalt
– Tillsammans med våra kunder vill vi fortsätta pusha gränserna inom fastighetsbranschen. Vi är mycket positiva till Wellstreet som nya ägare i vår fortsatta expansionsresa. Backade av Wellstreet och med vår tekniska plattform och know-how har vi förutsättningar för att bli marknadsledande globalt, säger Anna Nordström, medgrundare och vd på Pixery.
– En global arbetsmarknad med talanger som rör sig fritt om i världen leder till att även fastigheter numera är en global affär. Samtidigt blir verklighetstroget och engagerande innehåll en nödvändighet för att nå den kundbas som växer fram med nästa generationens kunder. Wellstreets investering i Pixery är vårt första riktiga steg in i proptech, säger Jessica Rameau, partner och Chief Investment Officer på Wellstreet.
– Vi är superglada att lämna stafettpinnen vidare till rätt ägare som kan hjälpa att bygga vidare tekniken och expandera verksamheten, samtidigt som vi kan fokusera på vår kärnaffär. Vi ser fram emot att följa Pixerys fortsatta tillväxtresa, säger Fredrik Bergman, medgrundare och vd på Diakrit.
Läs också: Webhallen-profiler vill ge mer spelglädje till handeln