Det handlar om en liknande kampanj som den Telia har haft med ett antal sociala medier, där man kunnat surfa fritt i vissa tjänster om man har surf kvar på sitt abonnemang.

Den här gången är det på företagssidan man kör en kampanj. Från och med idag, den 1 april, rider man på jobba hemma-vågen med att erbjuda fri surf mot Office 365 i sina nya företagsabonnemang. Den nya tjänsten beskrivs också som 5G-redo, även om det knappast är aktuellt att de få 5G-nät som finns kommer att användas i dagsläget.

Telia konstaterar att man är först ut och än så länge ensamt på den svenska marknaden med det här erbjudandet. Med det nya abonnemanget ska kunderna så länge de har surfmängd kvar kunna surfa fritt på appar inom Office 365, som till exempel Microsoft Teams.

– Vi vet att det finns en klyfta mellan stora och små verksamheter, där just många mindre företag kämpar med att tillgodogöra sig ny teknik. Genom att vi i våra nya abonnemang inkluderar trafiken för Office 365 hoppas vi kunna minska tröskeln och bidrar till att fler mindre företag tar steget mot en digital arbetsplats, samt att större företag fortsätter utveckla sitt digitala arbetssätt, säger Tobias Larsson, chef för företagsaffären på Telia i ett pressmeddelande.

Påminner om tidigare kampanj

Magnus Limås, som har titeln press, pr and social manager på Telia, säger att den nya kampanjen påminner om den man tidigare har haft med sociala medier-jättar som till exempel Facebook.

– Det är det vi gör i sociala medier för våra konsumenter. Så länge du har surf kvar belastar vi inte din surfpott med det om du använder Office 365, säger han.

Hur mycket betalar Microsoft för det?
– Hur upplägget ser ut är inget jag vill gå in på, men vi har Microsoft som en partner i det här.

Precis som vid den liknande kampanjen på konsumentsidan väcks naturligtvis frågan om hur det rimmar med nätneutraliteten att ett företag ges bättre villkor.

– PTS har bedömt att vårt erbjudande i sociala medier ligger inom ramen för de regler som finns. Vår bedömning är att det här ligger inom samma ramar, säger Magnus Limås, som tror att det kommer vara ett uppskattat initiativ.

– Företagare jobbar allt mer mobilt. Därför tyckte vi det var relevant att göra det här för våra kunder.

Har ni liknande erbjudanden med andra företag på gång eller är det bara Microsoft?
– Vi är öppna för dialog med fler företag. I nuläget är det Microsoft som ingår i vårt erbjudande.

Läs också: Sanslös rusning till molnet under coronakrisen – står infrastrukturen pall?