I förra veckan skrev vi om att det väntar en tuff tid för kedjorna när antalet besökare i butiken ska hållas på lägre nivåer än vanligt.

Men trots det rådande läget, eller kanske tack vare, så ökade kedjornas försäljning under mars. Jämfört med samma månad 2019 ökade försäljningen med 2 procent. Det visar det snabbindex som Elektronikbranschen tar fram varje månad och som baseras på försäljningen hos Elektronikbranschens medlemmar Elgiganten, Elon Ljud och Bild, Euronics, Media Markt och Netonnet.

Det var främst it-produkter som ökade i säljstatistiken. Stationära pc ökade med 36 procent och bärbara datorer med 12 procent jämfört med samma månad i fjol.

– Det är tydligt att ändrade arbetsförhållanden, med fler som jobbar hemifrån, lett till en rusning efter datorer och annan it-utrustning, säger Elektronikbranschens vd Klas Elm.

Fler möten på distans även fortsättningsvis

– Jag tror denna kris kommer att leda till att vi även fortsättningsvis kommer att se ökat hemarbete och fler möten på distans.

Desto mörkare var det för andra produktkategorier, med undantag för TV. Både de små och de största tv-skärmarna ökade försäljningen under månaden.

Försäljningen av mobiltelefoner minskade dock under månaden, med 9 procent, vilket ledde till att försäljningen för första kvartalet stannade på minus 4 procent jämfört med samma period förra året. Det totala försäljningsvärdet för första kvartalet stannade på minus 2 procent jämfört med 2019.

Statistiken i Elektronikbranschens snabbindex bygger på den ackumulerade försäljningen sedan januari 2020 av sju produktgrupper, samt totalt försäljningsvärde. Statistiken avser produkter i antal, utom för audio och totalen som avser värde.

Läs också: Rekonstruktion räckte inte – Teknikmagasinet ansöker om konkurs