Det förvärvade bolagets nyckelprodukt är Specter Business Management, som är ett molnbaserat affärssystem, där man lagt mycket vikt vid automatisering och användarvänlighet. Idag används produkten av mer än 1 200 e- och omnikanal-handlare i Sverige och Norge.

För Visma passar förvärvet bra in i den uttalade strategin att bli den ledande leverantören av molnbaserade affärslösningar till små- och medelstora företag i Norden.

– Vismas mission är att hjälpa våra kunder att förbättra sin produktivitet genom integration och automation av affärsprocesser. Specter passar mycket bra in i vår produktportfölj inom e-handel och omnikanal-handel och synergierna kommer att gynna både befintliga och framtida kunder, säger Visma Softwares vd Carola Lissel.

Specter, som kommer att fortsätta som ett oberoende bolag inom Vismakoncernen, jobbar med försäljningsflöden via både e-handel och fysiska butiker för b2c och b2b samtidigt, i samma system. Täta integrationer med e-handelsplattformar, tredjepartslogistik och betallösningar skapar administrativa processer som underlättar kundernas expansion på ofta konkurrensutsatta marknader.

– Specters tillväxt och resultat har visat på styrka under de senaste åren. Detta kombinerat med Vismas breda produktsortiment, tilläggslösningar och affärssystem kommer att göra att vi nu kan leverera ännu mer nytta till våra kunder. Vi har en gemensam vision att förenkla affärsprocesser och att flytta dessa till molnet. Detta gör Visma till en perfekt partner när det gäller att stärka och komplettera Specters erbjudande framåt, säger Specters vd Mattias Bratt.

Läs också: Tronskifte på mjukvarujätten – hon tar över Visma