Coronakrisen slog till vid en tidpunkt då smartphoneförsäljningen precis återhämtat sig efter en längre tids kräftgång och faktiskt visat två kvartal i rad med tillväxt.

– Men nu har efterfrågan på nya enheter krossats, säger Ben Stanton, senioranalytiker på analysföretaget Canalys.

Enligt Canalys såldes 272 miljoner smartphones under det här svåra kvartalet, vilket alltså var en nedgång med 13 procent jämfört med motsvarande period förra året.

Ben Stanton fortsätter:
– I februari, när coronaviruset var centrerat till Kina, var leverantörerna mest bekymrade över hur man skulle kunna bygga tillräckligt med smartphones för att möta den globala efterfrågan. Men i mars förändrades situationen. Tillverkningen av smartphones har nu återhämtat sig, men när halva världen gick in i “lockdown” sjönk försäljningen.

Många har skjutit på sina inköp

– Dåliga affärsresultat och uppsägningar orsakar mycket osäkerhet. Smarttelefoner är fortfarande en nödvändighet för de flesta, och produkternas tillgänglighet i onlinekanaler har gjort det möjligt för dem som behöver byta ut en trasig eller förlorad telefon att göra det. Men många kunder som skulle ha köpt en ny smartphone som lyx har skjutit på sina inköp.

Det var få leverantörer som lyckades stå emot nedgången. Samsung såg ut att ha en bra position i februari då de har koncentrerat sin tillverkning till Sydkorea och Vietnam, men den fördelen eroderas då viruset spreds över världen.

Samsung tappade 17 procent av sin försäljning under kvartalet jämfört med samma period förra året. Samsung behåller dock ledarpositionen på marknaden med en marknadsandel på 22,8 procent.

Apple är en av de leverantörer som påverkats minst, tack vare bra försäljning av Iphone 11 tidigt i kvartalet. Apples försäljning gick ned med åtta procent. Iphone-tillverkaren har 12,8 procent av världsmarknaden.

Kämpat på två fronter

Huawei tvingas kämpa på två fronter – både mot coronavirusets inverkan och de problem företaget har med svartlistningen i USA. Precis som Samsung hade Huawei ett tapp på 17 procent. Deras marknadsandel landade nu på 18,8 procent.

Bäst av de största tillverkarna gick Xiaomi som ökade sin försäljning med nio procent. Den kinesiska leverantören har 8,9 procent av den globala marknaden.

Problemen är också långtifrån över för smartphone-tillverkarna – eller för den delen försäljningskanalen, som också påverkats enormt. Ben Stanton säger:

– De flesta smartphoneföretag förväntar sig att kulmen på coronakrisens påverkan kommer under Q2. Det kommer att testa branschen, och vissa företag, särskilt offlineåterförsäljare, kommer att falla utan statligt stöd. När nedstängningarna runt om i världen börjar lyftas kommer den totala finansiella skadan att bli synlig.

– Smartphoneföretagen måste anpassa sina strategier för att mildra effekten, då kassaflödet kommer att vara kritiskt under de kommande månaderna. Men om de drar ner för mycket på produktkostnader, marknadsföringsutgifter och nya strategiska initiativ, riskerar de att tappa mark mot konkurrenter när efterfrågan kommer tillbaka. Det är viktigt att hitta en balans här.

Läs mer: Så slår corona mot operatörernas 5g-planer – ”stärker vår strategi”