Idag meddelar Capgemini att man drar igång ett nytt samarbete med Google Cloud, där man tillsammans ska stötta stora skandinaviska kunders verksamheter i deras flytt till molnet. Konsultjätten lyfter AI och analysverktyg som viktiga teknikområden för det gemensamma arbetet, men naturligtvis ingår även andra tekniska områden.

Capgemini har också skapat ett Scandinavian Center of Excellence som ska fokusera på Google Cloud, och ett antal skräddarsydda tjänster för kunder inom detaljhandeln. Målsättningen för det nya centret, som placeras i Malmö, är att hjälpa kunderna att bli mer digitala genom att modernisera applikationer och effektivare ställa om mot nya intäktskanaler.

Starkt förtroende och höga krav

– Vi har tidigare samarbetat i flera molnrelaterade projekt med Google, både i Skandinavien och globalt. Det finns ett starkt förtroende och höga krav på vad vi tillsammans levererar. Vi ser en enorm potential i att kunna utnyttja Google Clouds teknik för att förbättra kundernas resor, säger Anil Agarwal, vd för Capgemini i Skandinavien.

– Vårt gemensamma kundfokuserade och innovationsdrivna synsätt hjälper organisationer att enkelt hitta affärsvärdet i molnlösningar. Vårt fortsatta samarbete med Capgemini i och utanför Skandinavien för oss närmare våra kunder och hjälper fler företag dra nytta av molnprodukter och tjänster, säger Eva Fors, Nordenchef för Google Cloud.

Läs också: 
Nu ska Ikea digitaliseras på allvar: ”en jättestor omställning”
Alla förvärv ska bygga det nya Capgemini – därför är Stockholm extra viktigt