Det är inte bara ekonomiska katastrofer i kölvattnet av coronakrisen. För hemelektronikkedjorna var april faktiskt ett lyft, mycket tack vare att så många håller sig hemma.

Elektronikbranschen sammanställer varje månad ett snabbindex baserat på försäljningen hos sina medlemsföretag Elgiganten, Elon Ljud och Bild, Euronics, Media Markt och Netonnet. Och april blev den bästa månaden på länge.

Effekten kom fullt ut

Elektronikbranschen konstaterar att tendenser syntes redan i mars, men i april kom effekten fullt ut. Det totala försäljningsvärdet ökade med hela 21 procent jämfört med april 2019. Allra mest växte försäljningen av spelkonsoler, som ökade med hela 113 procent.

elektronikkedjor lyft corona
Den ackumulerade försäljningen sedan januari i sju produktgrupper, samt det totala försäljningsvärdet. Källa: Elektronikbranschen

– Det är tydligt att svenskarna tillbringar mer tid hemma. Det är fler som jobbar hemifrån, men också tillbringar mer tid i hemmet. Försäljningen av tv ökade med 29 procent i april, jämfört med samma månad i fjol och de största tv-skärmarna ökade 62 procent, säger Elektronikbranschens vd Klas Elm.

Stor ökning på pc-sidan

It-produkterna ökade också kraftigt under april. Laptops ökade med 16 procent jämfört med motsvarande månad för ett år sedan, surfplattor med 20 procent och övrig pc med hela 55 procent.

– Butiker har rapporterat att det varit stor efterfrågan på webbkameror och annan utrustning för att kunna sköta arbetet hemifrån, säger Klas Elm.

Den enda av kategorierna i snabbindex som minskar under april är mobiltelefoner. Däremot gör den starka månaden att årets ackumulerade försäljningsvärde för samtliga produktgrupper hittills har ökat med 3 procent jämfört med 2019.

Läs också: Inte bara mörker – ökat pc-behov gav kedjorna ett litet marslyft