Vi har tidigare skrivit om att social distansering kan bli en tuff nöt för kedjornas butiker. Men man har rustat för att möta krisen och det verkar ha lönat sig.

Man har också testat nya grepp för kunderna. I början av april körde Elgiganten igång en drive in-lösning som skulle göra det möjligt för kunderna att handla hemelektronik utan att lämna bilen.

Nu meddelar kedjan att intresset för tjänsten var långt större än vad man väntat sig, och säger att tusentals kunder har nyttjat den under april. Därför har Elgiganten valt att krydda tjänsten med det man kallar Live video shopping, där kedjan förser kunden med en handlingskompis som kan guida i butiken och svara på frågor.

– Det är fantastiskt att se hur snabbt våra kunder uppmärksammar och vill testa nya sätt att handla på. Bara några timmar efter att vi var igång med vår drive in-tjänst hade hundratals kunder valt det som leveransalternativ. När vi fick bekräftat att det var ett uppskattat tillägg till vårt tjänsteutbud började vi fila på hur vi kunde bygga vidare på detta. Vi vet med oss att många av våra kunder vill rådgöra med våra specialister innan köp för att få hjälp att hitta kompletta lösningar. Med detta i åtanke utvecklades idén om Live video shopping som vi idag är mycket stolta över att kunna lansera, säger Elgigantens vd Niclas Eriksson.

Videosamtal från mobil eller dator

Den nya tjänsten innebär alltså att man med hjälp av videosamtal från en dator eller mobiltelefon kan få personlig vägledning av en medarbetare från Elgiganten i realtid och få hjälp med allt ifrån mer specifik produktinformation till betalning och leveransalternativ.

– Jag är enormt imponerad av hur hela svenska samhället så snabbt kunde ställa om och bli mer digitala. Möten sker online, de som har möjlighet jobbar hemifrån och mycket undervisning sker på distans. Från och med idag kommer man också kunna få känslan av att befinna sig i ett Elgiganten varuhus, trots att man är hemma, säger Niclas Eriksson.

Och man har även sjösatt ytterligare en tjänst på samma tema, digitala planeringsmöten för kunder som går i kökstankar.

– Sällan har teknik varit så viktigt som det är just nu. Det är inte ett komplement, utan något centralt för att vi ska klara vardagen. Det känns bra att kunna tillgodose våra kunders behov, trots omständigheterna, säger Niclas Eriksson.

Läs också: Inte bara elände – det nya hemmalivet lyfter kedjorna