Google har gått ut med ett meddelande till sina anställda att brist på utrustning för distansarbete inneburit förseningar i att få igång nyanställda och konsulter i arbetet. Det skriver nyhetskanalen CNBC.

I det här meddelandet som CNBC tagit del av skriver Google att det råder begränsat utbud på hårdvara som datorer, laptops och smartphones, och att de avbrutit alla laptop-uppgraderingar som varit på gång.

En talesperson för Google säger till CNBC att problemet nu är löst och att arbetet med att förse de nyanställda med utrustning är tillbaka på rätt spår, men erkänner också att processen gått långsammare än de trott.

Företaget bad sina anställda att arbeta hemifrån i början på mars – samtidigt som de fortsatte nyanställa och slussa in nya medarbetare på företaget. Hittills i år har de nyanställt 4000 personer.

”Vi gör vårt bästa för att få så många laptops vi kan, men i dagsläget är det inte möjligt att utrusta alla med en laptop”, står det i dokumentet som ska ha legat ute på interna meddelandetavlor så sent som i början av maj.

Skälet uppges vara att de stora tillverkarna har leveransproblem. ”Vi saktar ner takten i nyanställningar och investeringar och tar inte in så många nykomlingar som vi hade planerat för i början på året”, står det vidare i dokumentet, rapporterar CNBC.

Läs mer: Googles vd: Personalen återvänder till kontoret tidigast 1 juni