Distributörsjätten Ingram Micro har tidigare haft specifika samarbetsavtal med olika återförsäljare som exempelvis Media Markt och Zalando. Nu har man även tagit nästa steg tillsammans med Netonnet, där man med det nya avtalet som handlar om mobilitet förstärker det samarbete som redan finns.

Själva partnerskapet mellan bolagen är dock inte helt nytt. Samarbete kring mobiler hade man redan när mobildistributören hette Brightpoint och återförsäljaren Siba. Nu tar man alltså ett större steg tillsammans inom mobiler och tillbehör.

– För oss är Netonnet en både spännande och viktig partner. De har ett koncept vi tror på och som ligger helt rätt i tiden så vi ser verkligen fram emot att med vårt fördjupade samarbete få vara en del av deras fortsatta resa, säger Mattias Johansson, försäljningsdirektör på Ingram Micro.

– Vi är glada för att ha inlett ett fördjupat samarbete med Ingram Micro som nu blir vår huvuddistributör avseende inköp av produkter inom mobility. Ingram Micro har sedan länge varit en leverantör till oss men vi skalar nu upp samarbetet och affären till en helt ny nivå, säger Stefan Andersson, kommersiell avtalschef på Netonnet om det nya initiativet.

– Valet av Ingram Micro har bland annat handlat om hur vi tillsammans kan hitta smarta lösningar som är kostnadseffektiva för bägge parter gällande inköp men även logistik och eftermarknad. Vi uppskattar särskilt våra lösningsorienterade diskussioner, ett flexibelt synsätt, en vilja att göra anpassningar och nytänkande. Allt för ett långsiktigt samarbete.

Läs också: Inte bara elände – det nya hemmalivet lyfter kedjorna