Det är knappast resebyråernas guldålder just nu. Men det hindrar inte onlineresebyrån Etraveli, som har varumärken som Flygresor.se, Seat24 och Supersaver, att satsa inför mer resevänliga dagar. Målet är att ha ett och samma kontaktcenter för hela koncernen, vilket inte bara underlättar kundkontakten utan även ger större möjlighet att anpassa kapaciteten efter behovet.

Resebyrån har än en gång vänt sig till IP-Only, som man haft ett samarbete med sedan tidigare. Operatören ska hjälpa till att fixa ett molnbaserat kontaktcenter. Det nya avtalet sträcker sig fram till 2024 och innefattar Genesys Purecloud, som enligt Etravelis teknikchef Mikael Örtelind gått snabbt att komma igång med.

Han konstaterar att det i normala fall tar ett halvår att bli startklar med en så storskalig lösning. Men efter bara två månader har man redan lyckats installera närmare 200 kundtjänstmedarbetare. När investeringen är klar ska 500 kundtjänstmedarbetare vara på plats.

Ökad effektivitet

– Vi är aktiva i närmare 80 länder och har tidigare förvärvat bolag i flera olika regioner som har haft olika systemlösningar. Det har visserligen varit kompetenta lösningar, men att vi konsoliderar till ett gemensamt integrerat system kommer öka effektiviteten och ge oss förutsättningar att ge ännu bättre support till våra kunder, säger Mikael Örtelind om det utökade samarbetet med IP-Only.

– Vi känner oss absolut väldigt trygga med IP-Only. Ytterligare en fördel med ett utökat samarbete är att vi får möjlighet till support på samtliga delar av vår it-infrastruktur, oavsett vad det gäller.

– Etraveli är ett oerhört spännande och piggt företag med några av resebranschens mest välkända varumärken. Att vi numera samarbetar över ännu fler områden och får vara en del av en så här viktig implementering är både hedrande och inte minst väldigt roligt, säger IP-Onlys vd Regina Donato Dahlström.

Läs också: IP-Only hittar rätt fiberrecept för 200 apotek