Företagsgruppen Gibon fortsätter att sprida sig över landet. Det som började för två och ett halvt år sedan med att tio Koneokontor valde att starta nytt har sakta vuxit. Idag invigs två nya Gibonkontor, vilket innebär att man nu spridit sig till 15 orter.

De två nya orterna är Sundsvall och Lidköping, där man nu trots krisen väljer att inviga nya verksamheter, dels med befintliga Gibon-medlemmar, dels med lokala eldsjälar.

– Vår verksamhet påverkas förstås som alla andras men vi rullar ändå på bättre än vad vi hade befarat. Den ökade digitaliseringen är en positiv motkraft till nedgången i ekonomin. På längre sikt tror jag också att det ökade distansarbetet innebär att färre anser att alla verksamheter måste finnas på plats i storstäderna, då är det en fördel att finnas på mindre orter nära kunderna, säger Gibons vd Mia Åslander om satsningen och konstaterar att den senaste etableringen i Eskilstuna i mars har kommit igång bra med affärerna.

Hittat bra strategi framåt

– Vi ser att strategin med att hitta lokala eldsjälar som attraheras av vårt färdiga koncept fungerar väldigt bra. Våra nya kontor blir relativt snabbt lönsamma vilket ger en hållbar expansion. Det känns som vi hittat en väldigt bra strategi framåt, framförallt i det här osäkra läget.

Det är Gibon Gävle som är grunden för etableringen i Sundsvall, men man har också sällskap av lokala entreprenörer. I Skaraborg är det Gibon Borås som satsar på expansion med hjälp av den Joakim Fridh som verkar i Lidköping. Tanken är att båda kontoren ska jobba med bolagets hela tjänsteutbud där it-drift, print och mötesrumsteknik är viktiga beståndsdelar.

– Vårt erbjudande där vi paketerar i princip alla it-lösningar som tjänster fungerar väldigt väl gentemot den målgrupp vi har. Det gör det enkelt och lättöverskådligt för kunden, plus att det gynnar våra nystartade verksamheter att komma igång snabbt och kunna erbjuda en bredd, säger Mia Åslander.

Läs också: Så tacklar branschen att vardagen ställs på ända: ”Man får försöka vara lite kreativ”