Ända sedan IoT började diskuteras av operatörerna har det som brukar kallas smarta städer fått fungera som typexemplet på nyttan med uppkopplade prylar. Det har funnits ett antal exempel på projekt som genomförts som uppkopplade sopkärl, råttfällor och gatlyktor.

Men givet hur länge ämnet varit på tapeten har det ofta känts som mer snack än verkstad. Men nya exempel kommer och med den 5g-iver som råder hos operatörerna lär vi se fler och fler initiativ. Under veckan har såväl Telia som Telenor gått ut med två tydliga satsningar.

Telenor vill tillsammans med företaget Cacharge göra elbilsladdning till en del av det uppkopplade samhället. Det nya samarbete som bolagen dragit igång har resulterat i en laddningstjänst som är en del av Telenors IoT-erbjudande, och som gör att kunder inom fastighets- och kommunsektorn kan koppla ihop sina tjänster inom området på ett effektivt sätt.

Komplett tjänst för laddning av elbil

– Sverige är ett av de länder som har störst andel laddbara bilar. Nu tar vi ledningen när laddning och uppkoppling blivit en allt mer oskiljaktig del av vår vardag. Med en komplett tjänst för elbilsladdning tar vi den digitala fastigheten till nästa nivå, med sikte på ett mer hållbart samhälle, säger Andreas Kristensson, IoT-chef på Telenor.

Med Cacharges lösning kan aktörer med flera parkeringsplatser, som till exempel fastighetsägare, samfälligheter och kommuner erbjuda laddplatser som en tjänst. Det kan ske genom uppkopplade laddboxar, en webb- och applösning för betalningslösningar samt smart effektstyrning som ska kapa effekttoppar.

– Telenor och Cacharge ligger i digitaliseringens framkant och nu ser vi fram emot att bryta ny mark tillsammans. Det är så vitt jag vet första gången som ett telekomföretag inkluderar laddningslösningar i sitt erbjudande. Sverige är drivande inom det här området – just nu tittar resten av Europa på våra lösningar vid flerfamiljshus och arbetsplatser, säger Cacharges vd Kurt Högnelid.

Inledningsvis kommer samarbetet att omfatta marknaden för fastighetsägare som har bredband indraget och som levererar tjänster genom Telenor.

Självklar del i erbjudandet

– Telenor kopplar redan upp fastigheter mot tv och bredband såväl som digitala tjänster såsom styrning av värme, vatten och ventilation. Elbilsboomen gör elbilsladdning till en självklar del i det här erbjudandet, och vi kommer att fortsätta att utveckla nya spännande lösningar i partnerskap med de vassaste aktörerna i branschen, säger Andreas Kristensson.

Telias initiativ handlar om hur framtidens kollektivtrafik ska koordineras med hjälp av 5g-uppkoppling. Operatörens nya projekt drivs av samverkansarenan Urban ICT Arena tillsammans med bland annat Keolis och Ericsson. Man har också fått stöd av Vinnova och Drive Sweden. Det man vill göra är att testa hur ett system för fjärrövervakade 5g-uppkopplade fordon ska kunna underlätta införandet av självkörande, elektriska fordon i städerna på ett säkert sätt.

– Robusta, säkra nät med 5g som ryggraden i samhällets digitala infrastruktur är avgörande för omställningen till mer hållbara transportlösningar som fler kan dela på. Det är precis vad den här satsningen handlar om. Hur ett 5g-uppkopplat transportsystem kan bidra till en effektiv och väl utbyggd kollektivtrafik som samtidigt minskar miljöpåverkan, säger Magnus Leonhardt, innovations- och affärsutvecklingschef på Telia.

Kan reagera omedelbart

Konkret innebär testet att man ska köra 5g-uppkopplade och fjärrövervakade självkörande bussar på olika platser i Stockholm. Först ut är Kista och den testbädd för 5g som finns där. Enligt Telia ger 5g-nätets tekniska egenskaper extremt höga datahastigheter kombinerat med korta svarstider och det gör att de uppkopplade bussarna kan reagera omedelbart på kommandon från det centrala kontrolltornet.

– Detta är en spännande satsning där vi på allvar kan ta viktiga steg framåt i införandet av ett hållbart och effektivt transportsystem som fler kan dela på. Målet är att testa lösningen med fjärrövervakade 5g-uppkopplade självkörande bussar på ett antal platser runt om i Stockholm, däribland Kista och en unik plats i innerstaden och då även utan säkerhetsförare i fordonet, säger Jan Jansson, som chef för New Mobilities på Keolis.

Bussarna ska även vara utrustade med uppkopplade infotainment-system som ska kunna uppdatera resenärerna om resan, men även ge annan viktig information. Resenärerna ska till exempel kunna se i en app var bussen befinner sig.

– Mycket av Sveriges högteknologiska utveckling sker i Kista Science City och detta strategiska samarbete fortsätter stärka områdets position som testplats för ny teknik. Samarbetet innebär också ett steg närmare framtidens kollektivtrafik som gynnar samhället i stort och minskar det ekologiska fotavtrycket, säger Johanna Engman, vd på Kista Science City AB som driver samverkansarenan Urban ICT Arena.

Läs också: 5g-triumf för Ericsson i Kanada – snuvar Huawei på operatörsjättar