Enligt Telia sker 150 miljoner samtal och 200 miljoner digitala kontakter varje år i plattformen Telia ACE. Nu vill operatören vässa kundmötet ytterligare och tar alltså hjälp av Google Clouds AI.

Det är Google Contact Center Artificial Intelligence som ska integreras i Telia ACE. Det är en AI-lösning för kundmötet som består av ett antal funktioner för intelligenta virtuella agenter som kan agera självständigt, men även kan hjälpa till med stöd i realtid. Det kan till exempel handla om att hämta information i databaser, guida genom olika processer, söka i stödsystem eller analysera interaktionen för den kundtjänstmedarbetare som sitter i en chatt eller ett samtal med en kund.

– Vi är väldigt glada över samarbetet med Google som gör att våra kunder får tillgång till en av världens mest avancerade AI-lösningar på Nordens ledande kundtjänstplattform. Det här tar Telia ACE till nästa nivå och gör den digitala interaktionen till en ännu bättre upplevelse för våra kunders kunder, säger Mathias Johansson, chef för AI & Automation på Telia och konstaterar att det även innebär att Telia kan erbjuda kundservice i Google Home och Google Assistant.

– Det här är startpunkten för morgondagens kundmöte och vi ser många spännande möjligheter, till exempel inom våra lösningar för det smarta hemmet.

– Kombinationen av Telia ACE och Google Clouds AI ger nya möjligheter att transformera kundtjänsten och möta kunders behov av AI i deras verksamheter, säger Eva Fors, nordisk vd för Google Cloud.

Läs också: Microsoft får gräddfil hos Telia i ny jobba hemma-kampanj