Från att ha varit med om att bygga upp Googles hela annonsaffär så blev Sridhar Ramaswamy enligt egen uppgift desillusionerad över hur företagets tillväxt gick ut över användarna. Relevanta sökresultat hamnade allt längre ner i takt med att annonser skulle tryckas in.

Men nu utmanar han med ett nytt bolag Neeva, rapporterar New York Times. Neeva är en sökmotor som letar information på webben och i personliga filer som mejl och annat – men i stället för att visa annonser så är tanken att tjänsten ska vara prenumererad.

Att konkurrera med en gratistjänst med en som användarna ska betala för är ingen lätt match men Sridhar Ramaswamy tror att kvaliteten kommer att avgöra.

– Ju mer tryck finns det att visa annonser, desto mindre användbar på lång sikt blir produkten, säger han.

Från Googles sida däremot pekar man på att deras användartester visar att användarna har nytta av annonserna.

Neeva är inte en helt självständig sökmotor utan använder sig av sökrankning som genereras från Microsofts Bing, väderinformation från weather.com. aktiedata från Intrinio och kartor från Apple.

Och när användarna länkar till sina konton på Google, Microsoft Office eller Dropbox så söker Neeva där också och får på så sätt ett grepp om dina kontakter och vilka du handlar hos vilket på sikt gör tjänsten alltmer personaliserad.

– Vi kände väldigt starkt att det behövdes alternativ, alternativa synpunkter och alternativa affärsmodeller, säger Sridhar Ramaswamy.

Läs också: Google pressas om integritet – två stämningar på en vecka
Amerikanska delstater på offensiven – granskar Google och Facebook