Den australiska konkurrensmyndigheten Australian Competition & Consumer Commission (ACCC) har valt att dra Google inför rätta, detta då sökjätten sägs ha samlat in mängder av personlig data utan användarnas uttryckliga samtycke.

I juni 2016 skickade Google ut ett popup-fönster om ”nya funktioner i ditt Google-konto” där det bland annat påstods att användarna skulle få mer kontroll över vilken data som samlades in av företaget. I själva verket handlade det hela om att koppla ihop data som samlats in från Doubleclick med användarnas Google-konton, detta i syfte att kunna visa fler riktade annonser.

När Google köpte upp Doubleclick 2008 lovade man att inte koppla ihop data från de båda företagen, ett löfte som man alltså har brutit mot under de fyra senaste åren.

– Google har ökat insamlingen av information som kan användas för att identifiera konsumenterna på ett personligt plan. Detta inkluderar känslig och privat information om deras aktiviteter på tredjepartssajter. Därefter har man använt denna information för att visa upp riktade annonser utan konsumenternas uttryckliga samtycke, säger Rod Sims från ACCC i ett pressmeddelande.

I ett uttalande till The Register hävdar Google att man inte har gjort något fel, detta då man anser sig ha fått ett godkännande från berörda användare via ovannämnda popup-fönster.

Läs ävenEU-domstolen: Privacy Shield räcker inte som skydd för personuppgifter