I samband med den rådande coronaviruspandemin och de ekonomiska motgångarna som följt så har flera techföretag i USA de senaste månaderna försökt förhindra sina anställda från bli utbrända genom att uppmana dem till att arbeta mindre, rapporterar CNBC.

Bland annat har företag som Chegg, Docusign, Ringcentral och Service Now givit sina anställda extra semestertid under de senaste månaderna.

En del har löst det genom kortare dagar, kortare veckor eller helt lediga veckor. Många av arbetsgivarna säger samtidigt att de upplever det som att de anställda ändå inte tar ledigt, utan använder den extra ledigheten till att jobba.

En del tros bero på att anställda känner att de ändå inte kan göra så mycket av fritiden mer än att stanna hemma till följd av coronaviruset. Något en del företag försökt råda bot på genom att ordna organiserade aktiviteter på distans som sedan dokumenteras och delas med medarbetarna.

En del misstänks också bero på att många företag och anställda har det ekonomiskt kämpigt i samband med coronaviruset och därför försöker kompensera för detta genom mer arbete.

Läs också: Covid-19 ökar stressen för många systemvetare - "många tar stort ansvar"