Som vi tidigare har rapporterat om pågår en utfrågning av cheferna för Amazon, Apple, Facebook och Google i USA:s representanthus, detta i syfte att utreda om nämnda teknikföretag har brutit mot de amerikanska konkurrenslagarna.
Ett av de misstänkta fallen berör Amazons förvärv av Quidsi i november 2010. Företaget betraktades som en av de främsta rivalerna på den amerikanska marknaden och Amazon gjorde precis allt man kunde för att få konkurrenten på fall, något som avslöjas av ett antal mejl som representanthuset fått tag på.
Quidsi drev Diapers.com, en sajt som sålde blöjor till ett lågt pris och därmed plockade kunder från Amazon. För att locka tillbaka kunderna valde Amazon att sälja sina blöjor till under inköpspris, detta trots att det kostade företaget uppemot 200 miljoner dollar per månad. Till sist hade Quidsi inget annat val än att gå med på att sälja företaget för 545 miljoner dollar, rapporterar Ars Technica.
I utfrågningen påstod sig Amazons vd Jeff Bezos inte komma ihåg några detaljer om hur det gick till när Quidsi köptes upp. Han påpekade även att det inte är något konstigt att erbjuda rabatter på blöjor, detta då det är en vanlig strategi för att locka kunder.