Covid 19-pandemin har gynnat många digitala verksamheter, men definitivt inte smartphone-marknaden. Under andra kvartalet gick den globala försäljningen ned med hela 20 procent, enligt en ny rapport från analysföretaget Gartner.

Det är alla restriktioner under pandemin som slår mot efterfrågan på smartphones, och det gäller i stort sett samtliga regioner. Till exempel sjönk försäljningen i Indien med 46 procent som en följd av rigorösa nedstängningar.

En marknad går mot strömmen

– Reserestriktioner, butiknedstängningar och att folk blir mer försiktiga när det gäller produkter som inte är nödvändiga har lett till det andra kvartalet i rad med sjunkande kvartalsvis försäljning, säger Anshul Gupta, analytiker på Gartner.

Den enda stora marknad som går emot strömmen är Kina.

– Den förbättrade situationen i Kina innebar att efterfrågan återhämtade sig jämfört med första kvartalet.

Mest av alla de stora tillverkarna tappade Samsung. Den sydkoreanska elektronikjätten sålde 55 miljoner smartphone under perioden, vilket innebär en nedgång på 27,1 procent jämfört med motsvarande period förra året.

– Covid-19-pandemin fortsätter inverka negativt på Samsung, säger Anshul Gupta.

Huawei tappade ”bara” 6,8 procent medan försäljningen för Apple låg platt.

Apple visade tillväxt

– Den förbättrade situationen i Kina hjälpte Apple att uppnå tillväxt där. Samtidigt uppmuntrade lanseringen av nya Iphone SE användare av äldre telefoner att uppgradera sina smartphones.

Efter Samsungs dramatiska tapp är det nu i stort sett delad ledning på marknaden. Samsung har en marknadsandel på 18,6 procent mot Huaweis 18,4 procent. Apple har 13 procent av den globala marknaden.

Totalt såldes nästan 295 miljoner smartphones under perioden.

Läs mer:
Huawei-chefen säker på sin sak: Vi kommer vara med när Sverige bygger 5g
Samsung får ny smartphone-chef – yngsta toppchefen någonsin