Danske Banks it-system för inkasso har innehållit fel som gjort att de kunder som haft problem med att betala tvingats betala mer än de borde. Det handlar om att deras skulder beräknats för högt men också om att man exempelvis lagt in räntor och avgifter som inte längre gäller och varit olagliga att ta ut, rapporterar danska TV2.

Enligt ett pressmeddelande från banken håller man nu på att gå igenom runt 106 000 fall totalt men räknar med att felaktigheterna kommer att ha drabbat runt 15 000 av dem.

Det hela ska ha upptäckts av interna visselblåsare och under förra året togs Ernst & Young in för att granska det inträffade.

Felen har funnits på plats länge

Av deras granskning framgår bland annat att flera av felen i it-systemet funnits sedan 1979 men att volymen exploderade när banken 2004 införde ett digitalt inkassosystem.

I en intervju med dansk TV säger chefen för kundservice Rob de Ridder att banken räknar med att det i de flesta fall handlar om att kunder betalat runt 1 000 till 2 000 danska kronor mer än de ska men i det interna materialet finns exempel på att det för en del äldre kunder kan ha betalat uppåt 100 000 danska kronor för mycket.

Ska inte ha drabbat svenska kunder

Totalt räknar banken med att man ska ha krävt runt 50 miljoner danska kronor för mycket från sina kunder. Med kompensation till kunderna och åtgärderna av problemen väntas notan landa på uppemot 400 miljoner danska kronor, över en halv miljard svenska kronor.

Enligt bankens svenska presschef Anna Sundblad är de felaktiga kraven begränsade till Danmark och har inte drabbat kunder i Sverige.

Läs också:
Nätfiskeattack mot Västra Götalandsregionen – mejlkonton kapade
Välorganiserad it-attack mot säkerhetsföretag – Säpo inkopplat