Tjänsten Custom Voice kommer att låta företag skapa sina egna text-till-tal-röster för att på bästa sätt representera det egna varumärket. Det skriver nyhetssajten Techcrunch.

Det kan handla om ett företag som har en välkänd talesperson, som man vill ska kunna svara på olika frågor. Men det är svårt att spela in alla meningar i ett automatiserat svarssystem eller få in dem i studion varje gång en ny tjänst ska lanseras.

Med den här tjänsten kan företagen ta personen till studion och låta dem spela in ett manus som utvecklats av Google. Därefter kan företaget ta de här inspelningarna och träna sina röstmodeller utifrån dem.

Den här tjänsten är i betastadiet och att träna och utvärdera modellen kan ta flera veckor. Hittills är det bara engelska som stöds.

Flera nya molnbaserade tjänster

Google genomför just nu en offensiv inom det här området, och lanserar ett antal nya molnbaserade AI-verktyg. Det här skriver företaget om i en bloggpost.

Tanken är att göra det enklare för utvecklare att implementera AI-verktyg i sina organisationer. Särskilt gäller det här lösningar inom kundcenter.

Med plattformen Contact Center AI ska företagen kunna påskynda kundförfrågningar med hjälp av virtuella agenter, och den innehåller även analysverktyg som ska kunna användas för att förbättra organisationernas kundinteraktioner.

Läs mer: Googles nya AI-verktyg ska förhindra sidokanalsattacker