Cloetta har sedan ett antal år varit kund till Infor och använt deras produkt M3. När man nu ska bli mer molnbaserade är det istället Infor Cloudsuite Food & Beverage som gäller.

Planen är att det nya systemet ska vara i drift 2021 för de 650 användarna på Cloetta, som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nederländerna, Tyskland och Storbritannien. Totalt har godisbolaget åtta produktionsanläggningar i fem länder.

Från Cloettas håll konstateras att konfektsektorn kännetecknas av impulsdrivna inköp bland konsumenter, baserade på tidigare erfarenheter. Därför vill man kunna hålla jämna steg med efterfrågan samtidigt som kvaliteten är avgörande. Kvalitetskontroll, recepthantering och spårbarhet är viktiga delar i Infors molnprodukt.

Måste kunna svara snabbt på trender

– För att möta behoven på marknaden är det absolut nödvändigt att vi har smidigheten att kunna svara snabbt på trender och kunna dra nytta av nya möjligheter för att på så sätt kunna maximera försäljningen, säger Per Svensson, it-chef på Cloetta om valet.

– Genom att gå över till en modernare, digitaliserad plattform som stödjer innovation och optimerar verksamheten, är vi övertygade om att Infor Cloudsuite Food & Beverage var rätt lösning för Cloetta. Vi ser fram emot ett fortsatt samarbete med Infor framgent.

– Digitalisering är utan tvekan en avgörande faktor för att ta marknadsandelar. Infors mikrovertikala fokus är anpassat för att hantera frågor som är specifika för en viss bransch, vare sig det handlar om processer, regelefterlevnad, standarder, KPI eller andra mått som mikrovertikala företag som Cloetta behöver för att öka kapaciteten och i slutändan marknadsandelarna, säger Johan Made, chef för Norra, Västra och Östra Europa på Infor.

Läs också: Prevas inför Infor i Borås